מוצא החוקים ז’ק פרסקו

מוצא החוקים.
0:04
עכשיו, אני יכול להגיד המון על מוצא החוקים,
0:07
ואני מבין שיש הרבה משתנים המשפיעים זה על זה שמעצבים את החוקים,
0:12
אבל אני הולך לדחוס את זה למהות כינון החוקים.
0:18
נראה שלפני שנים רבות, על מנת לנהל שבטים וקהילות קטנות,
0:25
היה קשה מאוד לנהל אנשים, אלא אם-כן הם המציאו חוקים.
0:30
עכשיו, מנהיג השבט תמיד קיבל את החלק הטוב של העסקה, ככלל.
0:35
וכדי להבטיח שמצב זה יונצח, הומצאו חוקים.
0:40
חוקים נובעים רק ממחסור.
0:44
אם יש לכם קשיים לעשות את הקשר הזה,
0:47
דמיינו פירות גדלים בכל העולם על כל עץ;
0:52
לא היו חוקים בקשר לכמה פירות אתם יכולים לאכול,
0:55
אם הם היו גדלים בכל מקום.
0:57
רק כשהאוכל מועט, חוקים נכנסים לתמונה.
1:01
לא רק אוכל, אלא כשכל דבר נמצא במחסור, האדם ממציא חוקים,
1:05
בקשר למי מקבל מה, ובאופן טבעי, קבוצת השליטה של כל חברה מקבלת את הטוב ביותר.
1:12
וזו הצורה שבה נקבע החוק.
1:14
אם אוזלים לנו החומרים, החוקים קובעים כך שאנשים מסוימים מקבלים כמות מסוימת,
1:19
ואנשים אחרים מקבלים כמות מסוימת, ועפ”י כמות העבודה שאתה מבצע
1:22
אתה מקבל כמות מסויימת, או כמו מסויימת פחות.
1:25
אבל זכרו זאת; במהות, דרך החשיבה על החוקים היא: חשבו במונחים של מחסור.
1:31
אם רוב המטוסים היו נעלמים, מכל סיבה שהיא; הוריקן, סופות…
1:36
אז מעט המטוסים שהיו קיימים, היו נמצאים בשימוש ע”י הממסד, אנשי המפתח של הממסד.
1:42
האם אתם מבינים את זה?
1:43
אם קיימים אלפי מטוסים ואלפי מכוניות, אין צורך לחוקק חוקים בקשר למי משתמש במכוניות.
1:49
אבל אתה יכול לחוקק חוקים בקשר למכוניות;
1:52
המהירות בכביש המהיר, כל הדברים מהסוג הזה…
1:54
זה על-מנת לשמור על רמה של שליטה, אבל הדרך הטובה ביותר לשמור על שליטה
1:58
היא דרך טכנולוגיה, כך שאתה יוצר מכוניות שלא יכולות לפגוע אחת בשניה
2:02
ולא יכולות לחרוג מהמהירות שנקבעה במחוז מסוים.
2:07
במקום שיהיו לך שלטי הגבלת מהירות בכביש המהיר, פלט החשמל למכוניות יהיה בטווח מסוים.
2:16
במקום להגיד “אל תסעו מעל 100 קמ”ש” או “הגבלת המהירות היא 100 קמ”ש”,
2:21
פלט החשמל באזור הזה הוא 100 קמ”ש.
2:25
ובנוסף, יש חיישנים אחרים שמונעים ממכוניות לפגוע אחת בשניה.
2:28
לא נכתב “סע בזהירות! החיים שתקח יכולים להיות שלך”.
2:32
אתם יודעים… אתם לא צריכים את זה, אתם צריכים מכוניות…
2:35
ובכן, האם זה יכול להעשות? זה נעשה במעליות.
2:37
אתה נכנס למעלית, אתה לא יכול להאיץ את המהירות,
2:40
היא פועלת במהירות האופטימלית למעלית הזאת תחת התנאים האלה.
2:45
אז תנו לי לחזור על עצמי שוב ושוב;
2:47
אני יכול להגיד המון על החוק, אך כל החוקים מבוססים על זמינותם של מוצרים ושירותים, או מחסור.
2:55
אם קיים שפע של מזון, אם קיים שפע של חמצן, אף אחד לא יכול לשים עליו תג מחיר.
3:01
אם יש שפע של מי תהום, לאף אחד לא אכפת בכמה מים אתה משתמש.
3:05
אבל חוקים נוצרים רק ואך ורק כאשר יש מחסור.
3:11
האם אתם מבינים את זה?
3:13
אתה לא יכול לשמר חוקים כשיש שפע.
3:16
אז כשאנשים אומרים: “ובכן, מהם החוקים החדשים בפרויקט ונוס?”
3:20
ובכן, בהתאם לכך שאנחנו יכולים לפתור בעיות, ליצר שפע, אין כמעט בכלל צורך בחוקים.
3:26
אם נוכל לחנך ילדים להתנהג בצורה ההולמת ביותר תחת התנאים האלו.
3:31
אתה לא צריך חוקים.
3:32
אם השמש זורחת כל יום… אני יודע שבשוודיה, בא השמש לא זורחת כל יום,
3:38
היא לא נראית כל יום, כשהשמש יוצאת כולם יוצאים החוצה לרחוב ויושבים עם פניהם כלפי השמש
3:44
כי היא נמצאת במחסור.
3:46
אז אם אתם עדיין מתקשים עם זה;
3:49
מחיר בית מתבסס על כמות האנרגיה או מספר האנשים שהועסקו והחומרים ששומשו
3:54
כדי לבנות את הבית הזה. אם החומרים היו מצויים בשפע, בכל מקום,
3:59
עלות החומרים הייתה נמוכה מאוד עבור הבית.
4:02
וככל שהחומרים נדירים יותר, כך העלות גבוהה יותר.
4:05
זהב יקר, זכרו, רק בגלל שהוא נדיר, והוא לא נרקב, מחליד או מתפורר.
4:13
אמרתי זאת בעבר ואומר זאת שוב, כך שתבינו:
4:16
אם היה יורד גשם של זהב במשך 3 ימים, אנשים היו אוספים אותו וממלאים את כל המגירות,
4:20
עלית הגג, המרתף, בזהב, אבל אם היה ממשיך לרדת גשם של זהב במשך חודשים
4:24
הם היו מטאטאים אותו מחוץ לבית.
4:26
ולא היו חוקים בקשר לכמות הזהב שיש לך.
4:30
האם אתם מבינים זאת? זה מוצא החוקים.
4:33
אין לו שום קשר להגינות ואתיקה. יש לו קשר לחלוקה של משאבים במחסור.
4:39
אז אם אתם שואלים אותי: “האם יהיו חוקים?”
4:41
אין חוקים בנוגע למספר הנשימות שאתם לוקחים.
4:45
יש חוקים נגד עישון בצוללת, אם היא לכודה בתחתית הים, ולא יכולה לתפקד.
4:51
אם תדליק סיגריה בזמן הזה, כל החבורה תבוא אליך ותגיד “אסור לעשן!”
4:56
כי אלו התנאים.
4:58
אתם חושבים שהאדם ממציא חוקים כדי לשפר את חייהם של אנשים? לא.
5:01
הם קיימים על מנת לנהל מחסור.
5:04
אז אם ננוע לקראת יצור שפע, כמות החוקים תצטמצם.
5:08
ביחס ישיר למידה שבא נחסל את המחסור.
5:14
אנשים חושבים שהאדם ממציא חוקים כך שהחיים יהיו טובים יותר עבור אנשים.
5:17
לא בהכרח. לפעמים זה טוב יותר לקבוצה שבשליטה, או המיעוט הנבחר, מאשר הרוב.
5:24
בימים עברו, רוב האנשים לא הורשו להצביע אם הם לא היו בעלים של רכוש.
5:29
רק אנשים שהיו בעלי רכוש (הורשו להצביע).
5:31
רק לאחרונה ניתנה זכות ההצבעה לנשים.
5:35
אבל מה זה באמת אומר? זה אומר שהערכים שהם מצביעים עבורם, היו קיימים עוד מלפני כן.
5:41
הערכים שאתה נותן לאנשים בקשר לעבור מי להצביע, קיימים עוד לפני כן.
5:45
אנשים לא יודעים עבור מי או עבור מה להצביע.
5:48
הם מצביעים עבור אדם שנראה שהוא עשוי להיות נשיא טוב.
5:51
אבל הם לא יודעים את זה. אין להם שום דרך לדעת את הדברים האלו,
5:55
אז הם מצביעים. ונראה שזה דמוקרטי ובהתאם לחוק ונכון.
6:01
אבל זה לא. הייתי אומר שהיטלר מעולם לא הוביל את גרמניה לתרבות הנאצית.
6:08
הייתי אומר שהגרמנים הותנו מראש לקבל את הערכים האלו.
6:12
אחרת, אם הוא היה קם ומדבר על דברים, כמו למשל אם הוא היה מדבר בשוודיה, הוא לא היה מצליח.
6:19
בגלל ששוודים מותנים בצורה שונה, והדברים שהם היו מצביעים עבורם שונים.
6:24
כל הרעיונות מבוססים על מחסור; כמה חופש יש לך…
6:30
אם חומרי בניה עבור כלי טיס היו זמינים בשפע בכל רחבי העולם, מחיר כלי הטיס היה נמוך יותר.
6:37
ואם הם היו נדירים, רק אנשים מכובדים היו טסים.
6:42
אני מקווה שאתם מבינים את זה.
6:44
ודאי שאני יכול להכנס לכל מיני השלכות של החוק וסדר,
6:47
אבל הן כולן מבוססות על מחסור, אז אם אתם רוצים לחשוב על חוקים,
6:51
חישבו על מחסור וההשפעה שלו על חוקים.
6:57
אולי דוגמא נוספת היא: מה קרה לאהבה כשאנשים מתגרשים?
7:03
האישה עשויה להגיד: “אני רוצה את הבית, המכונית, הילדים וחשבון הבנק”.
7:09
אז האם אהבה היא דבר קבוע? ברור שלא.
7:11
אהבה תלויה במצבים רבים. איפה האהבה כשהאישה אומרת: “אני רוצה את הבית, המכונית והילדים”.
7:18
היא לא אומרת: “אני רוצה לחלק את זה שווה בשווה”, או שהיא אומרת את זה לעיתים רחוקות.
7:23
אז מה קרה לאהבה? אהבה היא גם תוצר של מחסור.
7:28
למעט מאוד אנשים יש חיים מלאים באהבה.
7:31
למעשה, זה אידיאל שאנשים שואפים אליו.
7:34
עכשיו, לא יכולה להיות לך אהבה באמת, אם את צריכה להתחנן בפני בעלך
7:38
כדי להשיג מכונית או שמלה חדשה, או ריהוט חדש.
7:44
אבל אם יש לך כוח קניה משלך, אם יש לך כוח קניה איתו את יכולה לקבל גישה לכל דבר שתרצי,
7:50
את לא צריכה להתחנן בפני אף אחד יותר.
7:52
אז האם אנחנו צריכים להתחנן בפני אנשים? ודאי שלא.
7:54
בחברה חופשית, את לא צריכה להתחנן בפני אף אחד!
7:57
את לא צריכה לגשת לבעלך ולהגיד: “המכונית שלי לא מתפקדת כראוי.
8:00
יש לי אותה מכונית כבר 5 שנים, מתוק, מה לגבי מכונית חדשה?”
8:04
“תני לי לחשוב על זה…”, זה מוריד אותו לתחתית הרשימה לך כשהוא אומר את זה.
8:09
אתה אומר: “מתי את רוצה את המכונית? אנחנו יכולים לצאת אחה”צ ולהשיג אותה”.
8:12
אם הוא עשיר הוא יכול לעשות את זה בקלות, אם לא הוא אומר: “אני לא מסוגל לעשות את זה”.
8:16
היא אומרת: “תן לי להשתמש במכונית שלך. אני צריכה אותה כדי להגיע לעבודה!”
8:19
עכשיו, אין לכם בחירה ללא גבולות, אז חוקים נוצרים, שוב.
8:25
מה אתה רוצה לדעת בקשר לחוקים?
8:27
ביחס למחסור, את אתה נוהג ברכב היום, ואתה נוסע במהירות של 140 קמ”ש,
8:32
זאת צורה שונה של חוק וסדר על מנת לשלוט…
8:35
הם לא יודעים איך לשלוט במהירות של מכוניות, אז הם תולים שלט,
8:39
אבל אם מבחינה טכנית, הם היו יכולים לתכנן מכוניות שיסעו במהירות המתאימה,
8:44
ושיסעו לאורך נתיב מגנטי בכביש המהיר או קרן לייזר אחרת, אז לא היית צריך חוק כלשהוא.
8:50
האם אתה מרגיש שעלינו לעבוד על… במקום לעבוד על רכב עם חיישנים,
8:54
לעבוד על האינדיבידואל עצמו, בנוגע לסיבה שהוא רוצה ללחוץ על דוושת הגז ולנסוע ב-140 קמ”ש?
8:59
ובכן, לא, אנחנו נעבוד על המכוניות, בדיוק כמו המעליות. לא נשאיר את זה בידי…
9:03
לא נשאיר שום דבר בידי האינדיבידולים שיכול לפגוע באנשים אחרים.
9:08
מה לגבי יחסים ביתיים, אם מישהו לא מוכן לחלוק את אהובתו עם מישהו אחר והם מתעצבנים
9:16
והופכים לאלימים בבית? -ובכן, ילדים מחונכים בצורה מסוימת בבתי הספר, בעתיד.
9:22
וזה יספק את המענה לבעיה הזאת. במילים אחרות,
9:25
אתה יכול להיות מחונך לא לרצות פגוע אף אחד או לשנוא כל אחד שלא מאמין בדת או בנקודת המבט שלך.
9:31
אבל אם אתה מחנך ילדים בבתי הספר ומראה להם שיש הרבה דרכים שונות להסתכל על העולם,
9:37
ולהרבה אנשים שונים יש פרשוניות שונות, אם הם מבינים זאת,
9:41
זה בדיוק מה שאנתרופולוג אמור לעשות; הוא אמור לגלות את הערכים של תרבות שונה,
9:47
אז הוא כותב בספרו “בארץ הזאת הם עושים כך, ובארץ ההיא הם עושים כך”,
9:52
והילד הזה מבין שהתרבות הזאת פולשת למערכת הערכים של אנשים,
9:58
על מנת לגרום להם להשתלב בתרבות הזאת. אחרת, קשה מאוד לשלוט בהם.
10:02
לאחר-מכן, הם מתכננים עונשים, כדי לגרום לך להתאים את עצמך לחוק.
10:07
אבל אם אתה יכול לספק את הצרכים האנושיים, רוב הצרכים האנושיים,
10:09
אתה לא צריך כל-כך הרבה חוקים, אתה צריך חוקים רק בזמנים של אסון, מחסור, דברים מהסוג הזה.
10:17
ואכיפת החוקים תהיה בודאי בשימוש אם מטאור יפגע בכדור הארץ וישמיד הרבה מהצמחיה.
10:24
אז הצמחיה תוקצא בכמויות שונות לאנשים שונים.
10:29
אבל מרכז ההפצה יהיה חייב לתת ציוד שמותאם לך.
10:34
כשאתה ניגש ואומר: “אני צריך 5 קופסאות של ירך-חזיר או 10 קופסאות של ירקות”,
10:39
הוא יסרוק אותך וידע שכבר קיבלת אותם.
10:42
האם אתם מבינים את זה? במקום להמציא חוק.
10:45
יש מעט מאוד אנשים שמנסים לעוף ע”י קפיצה מחלונות, אלא אם-כן הם על סמים.
10:49
אתם יודעים למה אני מתכוון?
10:50
אני חושב שכתגדל ילדים הם לא ינסו לשחות לאנגליה.
10:54
הם ידעו שזה רחוק… רוב האנשים לא מנסים את זה,
10:58
רק כאשר אדם על סמים או סובל מנזק מוחי, הוא ינסה לשחות לאנגליה.
11:03
אבל רוב האנשים לא מנסים את זה.
11:06
אני רואה בתי ספר שבאמת מחנכים אנשים ביחס לסביבה. הם לא מנסים לגרום לך להיות צייתן.
11:15
הם אומרים: “האנשים האלה רוצים להיות לבד”, אבל עד שהם יחונכו לקבל את כל האנשים,
11:20
ולשפוט כל אדם על בסיס המעלות האינדיבידואליות שלו,
11:23
שאני חושב שקל מאוד לטפח באנשים. לשפוט אותם על בסיס מעלות אינדיבידואליות.
11:29
אם היו קיימים רק שוודים, היו שוודים שהיו מוצאים מגרעות בשוודים אחרים.
11:35
זה תלוי באוריאנטאציה שלך.
11:37
ויש יהודים שמוצאים מגרעות ביהודים.
11:40
קראתי לאחרונה שטייסים יהודים בישראל שהפילו פצצות מעל הים,
11:47
כי הם לא רצו להפיל אותן על הפלסטינאים.
11:50
כמובן, שאם הם יתפסו עושים זאת, הם יכנסו לבית הכלא.
11:53
אבל יש הרבה אנשים שלמדו איך להביע את עצמם מבלי לעשות זאת בפומבי,
11:58
אם זה מסוכן. זה החוק בישראל; כשנותנים לך פצצות, אתה משתמש בהם כדי להרוס את האויב.
12:03
בארה”ב אם בחור מבזבז את הכדורים במכונת היריה שלו…
12:08
והם תופסים אותו עושה את זה, הוא עשוי להיכנס לבית הכלא.
12:11
הוא עבר על החוק. איזה חוק? החוק שאומר שהוא צריך להרוג אנשים.
12:14
הוא מרגיש שהוא לא רוצה לעשות את זה, אבל הממשלה לא יכולה להרשות לעצמה לתת לו רובה
12:21
ואת הזכות לעשות מה שהוא רוצה איתו.
12:23
אם אתה פשוט יורה באנשים בצבא שאתה לא אוהב, זה בדיוק כמו לירות באויב שלך. לא?
12:28
אבל זה נגד החוק. אתה עשוי להיות מוצא להורג, אם הצבא מוצא שעשית את זה.
12:34
אבל אם אתה יורה לבחור בגב בזמן שאתה רץ לתוך שדה קרב, הם עשויים לא להבחין בכך.
12:39
אני בטוח שהרבה “פשעים מושלמים” מבוצעים בצבא ובמקומות אחרים.
12:44
גם אם רוב האנשים אומרים שיש להוציא אותם להורג, זכרו שזאת מערכת הערכים שלהם,
12:48
שהם קיבלו מהתרבות שלהם.
12:51
“חיה ותן לחיות”, מה זה אומר לעזעזאל?
12:53
האם זה אומר ללא מלחמות?
12:55
שמעתם את הביטוי הזה “חיה ותן לחיות”.
12:58
ובכן, שאלתי אנשים דתיים בקשר ליתושים, והם אמרו: “הם נוצרו ע”י השטן.
13:04
יתושים, עכברושים ודברים כאלה, כך שאתה יכול להרוג אותם”.
13:08
הם חייבים שתהיה להם תשובה לדברים האלו, אחרת אנשים מתבלבלים.
13:14
אבל בהודו אתה לא אמור להרוג שום דבר.
13:16
אתה לא אמור להרוג חרק, זבוב, יתוש, כי כל החיים קדושים.
13:21
ותרבויות מסוימות מאמינות שאנשים חוזרים כעכברושים, והם חייבים לחיות את חייהם.
13:27
אם אתה הורג עכברוש, אתה הורג… או עושה קארמה רעה לאדם ולעצמך.
13:32
ואם אתה מאמין שאתה על כדור הארץ על מנת לסבול… אם אתה תופס אותם מגיל צעיר,
13:35
ובכל פעם שהם מקבלים מכה בברך הם אומרים: “בחיי, אני משלם על הקארמה שלי”.
13:40
אתם יודעים למה אני מתכוון?
13:41
אז אתה גורם לאנשים לקבל מצבים אומללים.
13:44
הייתי אומר שזאת היתה הכוונה המקורית של החוק; לגרום להמוני האנשים
13:49
לקבל את המגבלות שנכפו עליהם, כתוצאה של ההתנהגות הלא ראויה שלהם.
13:57
“מגיע לך את מה שאתה מקבל”.
13:59
שמעתם את זה אי פעם? “מגיע לך את מה שאתה מקבל”.
14:01
אז אם אתה יכול לשכנע אנשים, שכל הסבל שנגרם לך, אתה משלם על הקארמה שלך.
14:06
ובכן, זה לא רע. אתה לא חייב שיהיו לך יותר מידי שוטרים שם בחוץ גם כן.
14:11
אז אתה חייבים לזכור שהחוק הוא נוהג שמבוסס על מחסור,
14:17
כדי לדאוג לקבוצה השלטת, ככלל.
14:20
שמתי לב שלאחרונה אדם חשוב מאוד הואשם באונס,
14:26
והוא שכר את עורכי הדין הטובים ביותר.
14:29
הוא גם רצה לטוס מיד לצרפת, הוא רצה לעזוב את המדינה,
14:32
כך שלא יוכלו להכניס אותו לבית הכלא, אבל הם עצרו אותו.
14:36
אז השימוש בדוגמא הזו אומר לאנשים, לפעמים, שכולם כפופים לצדק תחת החוק.
14:43
אבל יש הרבה אנשים שיכולים להרשות לעצמם עורך דין,
14:45
שיכול למצוא מידע על האדם שטוען שאנסו אותו, והוא יכול להגיד: “לא טענת את זה כבר בעבר בבית משפט אחר?”
14:52
ולגרום לה להראות כזונה זולה. אתם יודעים למה אני מתכוון?
14:56
אם יש עורך דין טוב מספיק, הוא יכול לקחת כל דבר שכל אחד אומר, ולסובב את זה.
15:01
אתם מבינים?
15:02
ואם אתה יכול להרשות לעצמך רק עורך דין בינוני, אתה יכול למצוא את עצמך שנתיים בבית כלא.
15:06
אם אתה יכול להרשות לעצמך עורך דין טוב, אתה עשוי לקבל שבועיים על תנאי.
15:10
אתם יודעים, או חודש על תנאי.
15:12
אז עורכי דין חייבים להבין לפי זה בלבד, שהם מושחתים.
15:17
אם אתה יכול לשכור עורך דין טוב יותר ממני, אתה מושחת וכך גם עורך הדין מפני שהוא מגן עליך.
15:22
אם הוא היה כנה הוא היה אומר: “לעורך הדין השני יש נקודה טובה שם.
15:26
אני לא יכול שלא להסכים איתו”, אם עורכי דין היו כנים.
15:31
קשה מאוד לקחת אדם מפורסם ולשים אותו באור שלילי,
15:35
אם הרבה אנשים למדו (אני שונא להשתמש במילה) לאהוב אותו, או לדאוג לו.
15:41
הם היו מעדיפים… בדרום ארה”ב, אני זוכר, אדם היה קם בבית המשפט,
15:46
ואומר: “אתם הולכים לקחת מילה של כושי על פני מילה של אדם לבן?”
15:49
אם האדם השחור טען שהתחיסו אליו לא כהוגן.
15:51
האדם הלבן היה אומר: “האם אתם הולכים לקחת מילה של כושי על פני מילה של אדם לבן?”,
15:55
לשופט, “אם אתה רוצה להיבחר בשנה הבאה…”
15:58
אז הרבה אנשים יצאו מנקודת הנחה ששחורים משקרים.
16:01
הם חייבים לעשות כך, כדי לשמר את צרות האופק שלהם.
16:05
בנוסף, אם היתה בבעלותך מכולת ונלחמת עבור המקופחים,
16:13
אנשים עשויים לא להכנס לחנות שלך, אם זאת קהילה גזענית.
16:17
אם דאגת לאדם שחור ואמרת: “אני חושב שהוא דובר אמת”,
16:21
והרוב לא מסכים איתך, הם יחרימו את החנות שלך. האם אתם מבינים את זה?
16:26
זאת הסיבה שקונפורמיות כמעט נכפית. זה הגיוני?
16:31
קונפורמיות נכפית, כי הם יכולים לקחת את הפרנסה שלך, לשים אותך בבית כלא,
16:36
לבנות טענות כוזבות נגדך. זה קשה מאוד למכור פצצות גרמניות באמריקה במהלך המלחמה.
16:44
כמעט בלתי אפשרי. למעשה, יעצרו אותך במוקדם או במאוחר אם אפילו תנסה את זה.
16:49
כשאני אומר שאנשים לא יכולים לתקשר אחד עם השני, אני מתיחס לעובדה
16:54
שאם 10 אפריקאים-אמריקנים ילכו לפגישה של ה’קלאן’ כדי לתת להם את נקודת המבט שלהם,
17:01
הם לא היו יכולים לשכנע אותם.
17:04
אם היהודים היו הולכים לפגישה של נאצים, כדי לנסות לגרום להם להבין “חיה ותן לחיות”,
17:10
הם לא היו מצליחים בפגישה של נאצים. לא משנה כמה טוב הם היו משתמשים בשפה שלהם,
17:14
היא לא היתה מובנית באותה הדרך. זאת הסיבה שאני ממשיך להגיד שהשפה נתנונה לפרשנות,
17:21
והיא קשורה מאוד לרקע שלך ולדעות הקדומות המובנות שלך.
17:26
אז זה קשה מאוד לאדם להיות חופשי. זה היה אומר שום השפעה סביבתית.
17:32
האם אתם מכירים מישהו כזה? מעולם לא פגשתי אדם שלא הושפע…
17:35
הוא לא היה מסוגל לדבר, אם לא היתה לו שום השפעה.
17:39
הוא היה אומר: “לא מבין שפה אני”, זה הכל.
17:41
הוא היה אומר בכל שפה: “לא מבין אני”.
17:44
אבל אם יש לך אמונות או סט של ערכים זה אומר שאתה בא מתרבות נתונה,
17:49
או תת-תרבות, או שהושפעת ע”י אנשים בודדים.
17:53
עכשיו, ספרים שנכתבו (אני משתמש בשפה ישנה) לפני זמנם, לא בנו קהל מעריצים גדול.
18:00
אפילו אם כתבת ספר על אבולוציה, הוא עשוי להיות רב-מכר בקרב מדענים,
18:06
אבל לא בקרב הימין הדתי. אתם מבינים?
18:10
ואם רוב האנשים הולכים לכנסיה, הוא לא יכול להיות רב מכר לעולם.
18:14
אם אתה מאמין בלעשות את הדבר הנכון, אם יש לך רעיון כזה בראש כמו ה”דבר הנכון”…
18:19
אני לא יודע מה “הדבר הנכון” אומר. אני חושב שדוגמא טובה לכך היא:
18:25
אני לא יודע כמה ‘ג’ורג’ ברנרד שו’ באמת הבין את זה,
18:28
אבל בסרט שהוא עשה, בנו חוזר מהקולג’, והוא אומר: “עכשיו כסיימת את הקולג’ בן,
18:34
מה אתה רוצה לעשות עם החיים שלך?”, הוא אומר: “אני רוצה להיכנס לפוליטיקה”.
18:37
הוא אומר: “אין לך שום ניסיון בחיים. רק סיימת בית ספר”.
18:41
הוא אומר: “אני יודע מה ההבדל בין נכון ולא נכון”.
18:44
הוא אומר: “אתה יודע את זה? הדבר שבלבל את הפילוסופים במשך מאות שנים? אתה יודע את זה?”
18:49
הוא אומר: “כן. -אז מקומך בפוליטיקה”.
18:51
אין “נכון ולא נכון”. יש רק חוקים שונים, שאומות שונות יוצרות.
18:55
זה היה החוק להאכיל נוצרים לאריות.
18:58
זה החוק להכניס בחור לבית כלא אם הוא מנסה לגנוב אוכל מסופרמקרט מבלי לשלם עליו.
19:04
אני מתכוון שהחוק תומך בממסד. הוא חייב לעשות זאת.
19:08
אם הוא לא היה עושה זאת, הממסד היה מתמוטט.
19:10
אז האם החוקים נוצרו עבור רווחת בני אדם? שיפור חיי האדם? לא בהכרח.
19:15
חלקם כן וחלקם לא.
19:17
כשאדם מוכנס לכלא, זה צריך להיות החוק שיאמנו אותו ויתנו לו מקצוע, בעזרתו הוא יוכל להתפרנס.
19:23
לכל אדם בכלא צריך להינתן מקצוע.
19:26
וכשהוא עובר את המבחן לעסוק במקצוע הזה, הוא משוחרר.
19:30
ניתן לו סיכוי.
19:32
אבל אם הוא פשוט מוכנס לכלא ל-20 שנה, הייתי אומר שזה לא עושה כלום,
19:36
מלבד ליצור טינה.
19:39
או שהוא עשוי להגיד: “אני מניח שאני פושע מלידה”, אם הם משכנעים אותו בכך,
19:43
דבר שהם עושים. בבית המשפט הם אכן אומרים: “אתה פושע. הייתי בכלא מאז שהיית ילד.
19:49
“היית במוסד לעברינים צעירים, ולאחר-מכן חזרת לשם. ואז היית 3 שנים בכלא המחוזי.
19:56
אתה פושע מזורגג חשוך מרפא”.
19:58
אלה ההחלטות שאנשים מקבלים.
20:00
מבחינתי, אין שום פושעים, מלבד הממשלה תהיה פושעת.
20:04
והצבא יואשם בכך שהם רוצחים.
20:07
אבל הייתי שולח אותם בחזרה לבית הספר, כך שלא ירצו להרוג אף אחד יותר.
20:11
אבל לא הייתי הורג אותם.
20:12
זאת שאלה שמישהו פעם העלה בפני: “אם מישהו היה רוצח את בתך וחותך אותה לחתיכות,
20:17
מה היית עושה אז?”, הייתי מנסה לעזור לו בכל צורה שהייתי יכול,
20:21
כי אני רואה אותו כקורבן של התרבות.
20:25
עכשיו, אני לא תמיד נכנס לכל הפרטים שגורמים לאדם להתנהג בצורה הזאת,
20:28
אבל יש ילדים שמרביצים לילדים שלא מסכימים איתם, וכך הם שמים סוף לחוסר ההסכמה.
20:34
או אם אדם מתנהג בצורה שונה ממך, הוא מגורש מהמועדון שלך.
20:39
אבל אם אתה לא יכול לגרש אותו מהמועדון שלך או להשתיק אותו, אתה עשוי לירות בו,
20:43
כניסיון להשתיק את האדם הזה שמקשה עליך.
20:47
במה אתם חושבים שעוסק הספר “וידויו של מתנקש כלכלי”?
20:51
השתקת אנשים שהיו תוקפים את התרבות שלנו.
20:54
זאת הסיבה לרוב ההתנקשויות – השתקת אנשים שאתה לא מסכים איתם.
21:00
האם המתנקשים רעים? הייתי אומר שהם מחונכים עם מערכת ערכים שונה שתומכת בהם.
21:05
אם אנחנו תומכים באדם מסוים, ושמים אותו במשרה פוליטית רמת דרג, ומישהו יורה בו,
21:10
זה אומר שהוא לא תומך באדם הזה, שהוא מסתכל עליו בצורה שונה ממך.
21:14
עכשיו, העבודה שלך היא לשנות אותו, לא להרוג אותו.
21:17
אבל קל יותר להרוג אותו, מאשר להאכיל אותו במשך חייו בכלא.
21:21
זה עולה הרבה כסף להחזיק אוכלוסיית אסירים גדולה.
21:24
בכל מקרה…
21:27
אם אתה מרגיש שאתה יכול להשתמש בזה, דבר שאמרתי מספר פעמים,
21:31
אם אתה מרגיש שיש לך מקום בשביל זה, תשתמש בזה.
21:33
האם אתם מבינים את מוצא החוקים? או האם אתם מסכימים
21:37
שמחסור אחראי לרוב החוקים? למדתי את זה באיים,
21:44
שם לאף אחד לא היה אכפת כמה קוקוסים הורדת מהעץ.
21:47
היו כל כך הרבה עצי קוקוס, שהם אפילו לא הטריחו את עצמם.
21:50
ויש כל כך הרבה דגים מסביב לאי, כולם תופסים דגים.
21:53
אף פעם לא היה מחסור בדגים. אני מדבר על לפני שנים רבות באיים מסוימים.
21:58
אחרי הניסויים בבימיני (ניסויים אטומיים) לא היו כל כך הרבה דגים.
22:02
היו הרבה אנומליות וחריגות בדגים, בגלל החומר הרדיואקטיבי.
22:07
אבל המחסור בדגים עשוי להיות בגלל זיהום האוקיאנוס.
22:12
אז הם ממציאים חוקים בקשר למספר הדגים שאתה יכול לקחת ביציאה אחת.
22:17
אתם יודעים, יש להם כמויות של דגים שאתה יכול לקחת,
22:19
אבל אנשים דגים בלילה ושמים אותם בהחזקה ולא תמיד מצהירים שהם תפסו 200 דגים.
22:27
אתם מבינים?
22:28
מפני שאם הם לא כנים, הם מקבלים יותר כסף.
22:32
זאת הסיבה שחוסר כנות, במקרים מסוימים, מונצחת.
22:36
מפני שהם מקבלים יותר תמורה.
22:38
אני חושב שזה היה ב.פ סקינר שהדגיש, ווטסון ופאבלוב,
22:42
אם אתה נותן לאנשים תמורה עבור הדבר שהם עושים, הם יחזרו על זה.
22:46
אם הייתי מפקיד 50,000 דולר בבנק, אם היית רוצח בחור מסוים,
22:50
אני לא רוצה לדעת איך אתה עושה את זה או מתי,
22:53
כל עוד תעשה את זה. אז אתה יכול להרוג אותו בזמן שהוא חוצה את הכביש,
22:57
ואתה יכול להכות אותו, אתה יודע… יש דרכים שונות להרוג אנשים.
23:01
או שאתה יכול לשלם למלצר לשים את *זה* במשקה של הבחור.
23:04
תן למלצר 1000 דולר “רק תשים את זה בכוס התה הזאת”.
23:08
זה קל מאוד. ולבסוף, אם הם מוצאים שהוא הורעל במקום שבו הוא שתה את התה,
23:12
וזה המלצר, המלצר עשוי להגיד “הבחור הזה שילם לי כדי שאעשה זאת והוא מעורב”.
23:18
אז יש כל כך הרבה דברים שונים שאתה יכול לעשות.
23:22
הם אומרים שאין פשע מושלם.
23:24
בכל סרט על פשע, אסור לך לתת לפושע לצאת לחופשי.
23:28
האם ידעתם את זה?
23:29
כשאתם עושים סרט הוא חייב להסתיים בצורה צודקת.
23:32
הבחור חייב להתפס. אבל יש פושעים שלא יכולים להתפס,
23:37
ויש אנשים כמו הבחור שתיארתי על החוף במיאמי, שהיה הבעלים של מוסך,
23:42
ובחור נכנס עם רולס רויס ואמר: “המכונית שלי לא מתפקדת כראוי”,
23:46
והוא הסתכל על זה וראה רק חוט אחד משוחרר, ואמר: “זאת עבודה גדולה, זה יקח שבוע וחצי”,
23:52
כי לבחור היתה רולס רויס. הבחור אמר: “תראה, אני צריך את המכונית שלי מחר.
23:56
אני יכול לשים על זה אנשים מיוחדים, אבל זה יעלה לך יותר”.
24:00
הוא אמר: “תעשה מה שאתה צריך! אני צריך את המכונית הזאת”.
24:05
הוא סיפר לי את הסיפור הזה, הבחור שהיה הבעלים של המוסך.
24:08
כמה חכם הוא היה, אבל הוא היה נחשב לפושע, אם הוא היה מצהיר את זה בפומבי.
24:14
ואין שום דרך לתפוס אותו. איך אתה תופס בחור שאומר לאשתך: “הקרבורטור צריך ניקוי
24:21
והשסתומים צריכים ניקוי…”, אשתך לא יודעת שום דבר על מכוניות.
24:24
היא אומרת: “תעשה כל מה שאתה צריך. כמה זה יעלה?”
24:27
“בדרך כלל זה היה עולה 600, אבל אני אעשה את זה 400 בשבילך”, הוא עדיין עובד עליה.
24:31
היי ז’ק, ראית את התחקיר ב”60 דקות” כשהם לקחו מצלמות נסתרות ונכנסו למוסכים,
24:37
והם צילמו אותם בחשאיות. כל מכונאי נתן הערכה שונה, אומדן שונה של מה לא בסדר.
24:44
חשבון שונה לכל אדם. -והם אפילו לא עשו את העבודה.
24:47
כשאתה מבוטח, וחברת הביטוח משלמת על הטיפול הרפואי שלך, הם שמים אותך ב’אמ.אר.אי’,
24:52
רנטגן… כל מה שהם יכולים כדי לנפח את החשבון,
24:55
כך שהוא יהיה בגובה 3000 דולר עבור יום אחד בבית החולים.
24:59
יום בבית חולים עולה יותר מכל בית מלון, אתם יודעים…
25:02
אז האם בתי חולים מושחתים?
25:05
כל דבר שהמערכת הזאת נוגעת בו נוטה להיות מושחת, כי היא מתגמלת התנהגות מטעה.
25:11
זאת הסיבה שהיא מושחתת. אם כל פעם שאדם היה הופך למושחת, בינגו! אור היה נדלק,
25:16
ואומר למישהו: “היי! הבחור הזה מושחת”, אתם יודעים…
25:19
שחיתות יכולה לעבוד רק אם אתה מתוגמל עבורה.
25:24
אבל זה קשה מאוד עבור אדם להיות מושחת בחיל הים.
25:28
בחור שעובד על נושאת מטוסים לא יכול לחבל במטוסים בקלות, כי יש כל כך הרבה מלחים,
25:34
וכולם מאומנים כדי לעשות תפקיד מסוים. אם מטוס מבצע נחיתת אונס, יש קבוצה מוכנה עם מטפים.
25:41
אם הבחור טס נמוך מידי, יש בחור עם דגל שאומר לו לעשות סיבוב ולהכנס גבוה יותר.
25:46
כולם, על נושאת מטוסים, ככל שאני יודע, נמצאים שם עבור תפקיד מסוים.
25:51
אבל בעולם שאתם חיים בו היום, זה לא כך.
25:55
ואין להם הרבה שחיתות על נושאת מטוסים. אני לא אומר שאין להם בכלל שחיתות,
26:00
יש להם מידה מסוימת של שחיתות, אבל לא רבה כל-כך.
26:03
בכל מערכת מנוהלת כמו נושאת מטוסים או טנק או מפציץ,
26:08
או מהנדס הטיסה שאומר לטייס או קובע את כיוון הטיסה, והטיס לא יכול לעשות את זה…
26:14
והבחור בזנב המטוס, תותחן הזנב.
26:17
ויש בחור מתחת לטייס, תותחן חזית.
26:20
ואם הטיס לא נחמד לתותחן החזית, אתה יודע, החיים שלך בסכנה.
26:25
האם אתם יודעים למה אני מתכוון?
26:26
אתה חייב להיות נחמד לכולם במטוס הזה. אתם מבינים למה אני מתכוון?
26:31
הקיום שלך תלוי בזה. אבל אם הוא לא תלוי בזה, אתה יכול להפטר מאנשים מסוימים.
26:36
אז אם נוכל להפוך את העולם לתלוי הדדית ולהראות את האקסטנציונאליות של כל האומות,
26:42
דבר שלעולם לא נעשה בבתי הספר, אני חושב שיהיה קשה לרצות להרוג אדם אחר,
26:47
אם אתם יודעים מה זה אומר. זה מה שרצית להגיד לגבי החוק.
26:51
האם אתם מבינים את זה?
26:52
אני חושב שאתם יכולים לקחת את זה מכאן. אם הם לא מבינים, שיכתבו לנו.
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s