ז’ק פרסקו – על יחסות

אני רוצה לדבר קצת על יחסות.
0:03
יחסות… הם קוראים לזה תיאורית היחסות
0:06
ואני מאמין שאלברט איינשטין הציג מושגים שקשורים לזה.
0:11
אני לא חושב שזו תיאוריה.
0:12
אני לא חושב שהם צריכים לקרוא לה תיאורית היחסות.
0:15
אני חושב שתיאורית האבולוציה
0:18
היא עוד (שימוש לא נכון של) המילה תיאוריה.
0:22
זה נראה שכשאנתרופולוגים חופרים ומגלים מידע על ההיסטוריה של הציויליזציה
0:27
והם מוצאים, מוטמעים בתוך סלעים
0:29
שרידים פרה-היסטוריים של עצים ודברים אחרים…
0:32
הם כולם משתנים; עצי הדקל של לפני מיליון שנה,
0:35
היו שונים מעצי הדקל של היום.
0:37
אז אבולוציה, משמעה שדברים משתנים.
0:39
אם הם “מתפתחים” או לא, מהחיה הקדומה…
0:42
איך הם עושים את זה בדיוק, לא מובן.
0:45
אז אפשר להגיד: “אנחנו לא מבינים איך זה בדיוק עובד
0:49
“אבל דברים אכן משתנים”.
0:50
אז, כפי שאמרתי, העצים של לפני 3 מיליון שנה, הם לא כמו העצים של היום
0:55
כי האקלים היה שונה.
0:56
אז כשאנשים אומרים: “אני לא מאמין באבולוציה”.
0:59
יש ראיות שמראות שדברים משתנים.
1:02
אפילו עצי דקל או כל סוג של צמח, עובר שינוי.
1:05
אז אתה יכול להגיד: “הנה קונספט של שינוי”.
1:09
אבל תיאוריה, משמעה; רעיון של מישהו שיכול להיות נכון או שלא.
1:16
אנחנו מוצאים שכל הדברים משתנים
1:18
כולל ילדים, כשהם גדלים הם משתנים.
1:21
רכבים משתנים, דרכי ייצור משתנות, הציויליזציה עוברת שינויים
1:26
אז אני רוצה לומר את הדבר הבא:
1:28
החשיפה האמיתית הראשונה שלי ליחסות הייתה בקליפורניה לפני שנים רבות
1:33
כשהלכתי לראות את טלסקופ ‘פלמר’.
1:37
עכשיו, טלסקופ ‘פלמר’ הוא בניין גדול שמסתובב
1:40
כשהטלסקופ מכוון על כוכב כלשהוא
1:43
כל הגג מסתובב, כל המבנה, לא רק הרצפה.
1:47
הם מסובבים אותו, כי הפתח שדרכו הטלסקופ יוצא, חייב להסתובב
1:52
והם מדגימים את היחסות שם.
1:56
הם לוחצים על כפתור והמבנה מתחיל להסתובב
1:58
ומאחר שכל המבנה הסתובב, היה נראה לך שהבימה שעמדת עליה הסתובבה
2:03
בגלל שהייתה יותר תנועה בדבר הגדול יותר
2:06
אז הנחת שהבימה הסתובבה.
2:08
והוא אמר: “זאת הדגמה טובה של יחסות”,
2:11
האסטרונום שהיה אחראי לכך
2:14
וזה עזר.
2:15
לאחר-מכן, כשאתה מיישם את עיקרון היחסות למערכות אנושיות:
2:19
אם אתה רגיל לצרפת, גדלת בצרפת
2:22
כולם שותים כוס יין…
2:23
אם אתה מגיע למדינה הזאת, הכל נראה לך מוזר
2:26
בגלל שהמנהגים שונים
2:28
ויחסית לרקע שלך
2:30
אתה חושב: “ובכן, אולי זאת הדרך הנכונה, והדרך האחרת היא שגויה”.
2:33
אתה מגיע למדינות אחרות ואתה רואה מנהגים שונים
2:36
אתה אומר: “עזוב, אין כמו בארה”ב!”
2:38
וכשהם מגיעים למדינה הזאת הם אומרים:
2:39
“עזוב, אין כמו באלסקה!”
2:41
אתה יודע למה אני מתכוון? כי הם חונכו עם תפיסה אחרת.
2:44
עכשיו, אם אתה מסתכל על כלב
2:46
או אם כלב מסתכל על ג’ירפה
2:49
או אם עכבר מסתכל על כלב,
2:51
הוא אומר: “הוא ענק!”
2:53
אם עכבר היה יכול לדבר.
2:55
וכשג’ירף מסתכל על כלב הוא אומר: “הוא נורא קטן!”
2:59
שניהם אומרים את האמת יחסית לעמדת התצפית שלהם.
3:03
זה ברור?
3:04
זאת הסיבה שהמילה ‘אמת’ היא מאוד מפוקפקת.
3:08
ונהגנו לומר שהאריה הוא מלך החיות
3:11
אבל, למעשה, הוירוס הורג אריות ולוייתנים ואנשים
3:14
אז אולי הוירוס הוא מלך החיות!
3:16
אנחנו מדברים על דברים כאילו הם ה’אמת’
3:20
וזאת הסיבה שסמנטיקאים הציגו טרמינולוגיה כמו;
3:23
‘זה נראה לי’, שזה טוב מאוד.
3:26
זה נראה לי, שכלב יראה קטן לג’ירף
3:29
זאת האמת (עבור הג’ירף)… אם הג’ירף היה יכול לדבר.
3:32
עכשיו, אם אתה יכול לשים… מה שעשיתי לפני שנים רבות;
3:35
שמתי פריזמה לפני הכלב
3:38
ופריזמה נוספת סמוך לרגליים של הכלב
3:40
כך שהכלב מקבל מבט מלמטה על חיות אחרות
3:43
במילים אחרות, הראיה מגיעה מלמטה
3:46
וכששמתי כלב אחר באותו גודל של הכלב
3:49
הוא נראה ענק, כי הוא קיבל מבט קרקעי
3:51
והוא התרחק ממנו.
3:52
האם אתה מבין מה אני אומר?
3:54
זאת יחסות מיושמת.
3:56
עכשיו, הם אומרים שדוב נעמד על שתי רגליים כדי להראות גדול יותר
3:59
הוא לא נעמד כדי להראות גדול יותר
4:01
הוא נעמד, נקודה, כשהוא רואה אדם.
4:03
אבל האדם עורך את מה שהוא רואה
4:06
הוא אומר: “הסיבה לתצוגה הגדולה של נוצות הטווס היא כדי למשוך את המין השני”.
4:11
הטווס מגיב בצורה מסוימת,
4:13
המין השני מגיב בצורה מסוימת לזה
4:16
אבל זה לא שם כדי למשוך את המין השני.
4:19
זה המקום שבו נכנסת היחסות.
4:21
אנשים אומרים: “יש לנו אוזן כדי לשמוע, לשון כדי לטעום, אף כדי להריח
4:25
“ועיניים כדי לראות”.
4:27
עכשיו, כל זה נשמע מאוד מקובל
4:30
לאנשים שלא מלומדים מאוד בנוגע לשפה
4:33
אבל אם אתה מאוד מלומד בנוגע לשפה
4:35
אתה שואל אדם אם הוא באמת מאמין בזה
4:37
וזה המקרה שבו אמרתי לבחור
4:39
שהיה רופא, שאמר: “יש לנו עיניים כדי לראות”.
4:42
אז הכנסתי אותו לחדר חשוך ואמרתי: “תראה!”
4:45
הוא אמר: “אני לא יכול אלא אם-כן תדליק את האור”
4:47
אז אין לך עיניים כדי לראות – אתה רואה אם יש אור.
4:51
אנשים מסוימים יכולים לראות טוב יותר בחושך
4:53
אבל זה לא אומר חושך מוחלט.
4:54
אם זה חשוך לחלוטין – הדלתות סגורות
4:56
אתה לא יכול לראות.
4:58
ואם אתה מצונן, קשה לך להריח.
5:02
ואם עור התוף שלך מחורר, אתה לא יכול לשמוע.
5:05
אבל שמיעה עוזרת לאנשים לשרוד;
5:08
אם אני חוצה את הכביש, מדבר למישהו
5:10
אני יכול לשמוע משאית מתקרבת, והראש שלי יסתובב
5:13
אבל אם אני מאבד את השמיעה, אני מאבד את החיישנים שלי בתחום הזה.
5:16
זה ברור?
5:18
ואם אני מאבד את השמיעה או שאני עיוור,
5:20
אני לא יכול לדעת מתי לחצות את הכביש
5:22
כי אני לא יכול לשמוע את התנועה מתקרבת
5:24
אז יש לי פחות כלים.
5:26
אז ככל שאתה יודע יותר על יחסות אתה יכול להבין כשאדם אומר:
5:30
“אני יווני, אני אוהב מוזיקה יוונית, אני לא יכול לסבול מוזיקה אמריקאית”.
5:34
הוא מדבר על הסביבה שלו.
5:36
אבל אם הבחור אומר: “מוזיקה יוונית היא באמת יפה”
5:38
זה בגלל שהעבירו אותו אינדוקטרינציה חזקה במוזיקה יוונית
5:42
אבל הוא חושב שהוא מדבר על ה’אמת’.
5:44
הוא לא יודע ש…
5:46
כל היוונים שהוא מכיר וכל העניין עם הידיים על הכתפים והריקוד במעגלים
5:50
כשהם מרגישים טוב זה מה שהם עושים.
5:54
והוא אומר: “זה סוג אחר של אנשים, יש להם רגש שונה
5:58
“הם אנשים טובים יותר, יש להם רגש עמוק יותר…”
6:00
הוא מדבר על המדינה שלו, ופה יחסות נכנסת לתמונה:
6:03
התנהגות וערכים הם יחסיים.
6:06
עכשיו, כשאני אומר שהאמן
6:09
הצייר, המוזיקאי
6:12
נוטה יותר לקבל מטאפיזיקה מאשר פיזיקאי.
6:16
אתה יודע למה?
6:17
למה אמן נוטה יותר לקבל מטאפיזיקה?
6:22
חוסר בהכשרה מדעית?
6:24
כן, חוסר בהכשרה מדעית.
6:27
יש לך רעיונות נוספים?
6:30
יכול להיות שאין להם שום בסיס, “הכל הולך”
6:34
שאני מניחה שזה חוסר בהכשרה במדע.
6:36
מה אמרתי שהם אוהבים? אומנות. -זה קשור יותר לרגשות.
6:39
זה יותר רגשני מפיזיקלי.
6:41
האמן אומר: “אני אוהב לצייר”.
6:44
ובכן, אם הוא סנדלר הוא אוהב לייצר נעליים
6:48
ואם הוא פסל הוא אוהב לפסל.
6:50
וכך, הם חושבים שזה אמיתי
6:53
כמו למשל, פיקאסו
6:54
הם מסתכלים על העבודות שלו ואומרים: “האיש גאון!”
6:57
מישהו יצר התלהבות סביב הדברים האלה, והפך אותם לפופולריים.
7:01
כשלמלך נאמר שהוא הושם כאן ע”י אלוהים כדי לשלוט על החברה
7:05
הוא אוהב את זה, זה גורם לו להרגיש טוב.
7:08
אבל אם אתה אומר: “תראו, המלך הוא רק עוד בן-אדם
7:10
“שלפעמים עושה טעויות, לפעמים לא…”
7:12
אז הציבור לא יכבד כל כך את המלך
7:15
אם אתה אומר: “ובכן, תראו,
7:16
“לפעמים המלך עושה את הדבר הנכון, לפעמים הוא טועה
7:19
“הוא בן-אדם עם מידע מוגבל, הוא לא יכול לקבל החלטות מושלמות…”
7:23
אם היית אומר את זה לציבור שתחת המלך הזה,
7:26
למלך לא הייתה שום סמכות יותר.
7:28
אז סמכות (הכוונה):
7:29
כשהמלך מצהיר הצהרה, כולם מקשיבים,
7:32
בגלל שהוא נחשב לאיש חשוב.
7:34
אבל הם לא אומרים:
7:35
“אני תוהה האם אפשר לוודא את מה שהוא אומר…?”
7:39
הם לא שואלים את השאלות האלו,
7:40
“הוא המלך אז הוא בטח יודע על מה הוא מדבר”.
7:42
או שאם בחור הוא סנטור, הוא בטח יודע איך לנהל ממשלה…
7:46
לא בהכרח!
7:48
זאת הסיבה ש…
7:49
למה החדשות מנוהלות?
7:51
למה הם לא נותנים לכם את כל הצדדים?
7:53
נקודת המבט הנאצית, נקודת המבט הספרדית ועוד?
7:56
בגלל שאתה לא יכול להשאיר חיילים ממושמעים
7:58
אם אתה נותן להם את נקודת המבט של כל המדינות האחרות
8:01
בחדשות, במיוחד כשאתה במלחמה.
8:03
אם אתה אומר: “גנרל תומפסון עשה טעות נוראית.
8:06
“הוא הקריב 3,000 איש על החוף, כי הוא לא ידע כמה חמוש היה האויב”.
8:11
ובכן, הגנרל הזה היה נעצר
8:13
והיו אומרים לו: “לא היתה לך זכות לקבל את ההחלטה הזאת אלא אם-כן היה לך את כל המידע הזה”.
8:16
אבל הם לא משדרים את זה בחדשות, כי זה גורם לצבא להיראות רע.
8:20
כל דבר שהיה גורם לפנטגון להיראות רע,
8:23
גורם לאנשים לאבד ביטחון בפנטגון.
8:26
האם אתה מבין את זה?
8:27
ואם אנשים מאבדים ביטחון בפנטגון
8:29
הם לא רוצים לתת להם תקציב.
8:31
האם אתה מבין את זה?
8:32
אז אנשים לא קמים במכוון ומסלפים מידע
8:36
הם עושים זאת כשזה מאיים על הסמכות שלהם.
8:40
האם זה ברור?
8:42
אז כשאתה שואל: “למה אנשים עושים את זה?”
8:44
כי יש להם כבוד מסויים למשהו
8:47
ואם אתה מגלה שפרסקו מטריד מינית כבשים,
8:50
אתה יודע, ואתה מפרסם את זה
8:51
הם מפסיקים להקשיב לי.
8:52
אפילו אם הייתי מטריד מינית כבשים, אפילו אם הייתי עושה את זה,
8:55
אין לזה שום קשר למה שאני אומר.
8:57
אם אני אומר את האמת בתחומים מסויימים
8:58
ואתה מתעצבן עלי, אתה אומר:
8:59
“שילך לעזאזל פרסקו!”
9:00
“הרעיונות שלו עשויים להיות בסדר
9:02
“אבל בתחומים מסוימים הוא לא בסדר”.
9:05
אבל כשאתה זורק בנאדם שלם
9:06
בגלל שיש לו 6 נשים, או 20 נשים
9:09
זה שגוי.
9:10
אם אדם בא וממציא נוסחאות מתימטיות
9:12
אבל יש לו התמכרות לרעיון של 20 נשים
9:16
ויש לו סריסים שמגנים על הנשים שלו
9:19
הם לא יכולים לשכב איתן כי הוא מסיר את האשכים שלהם
9:23
והוא עושה את זה מתוך חוסר הביטחון האישי שלו.
9:26
אתה מבין למה אני מתכוון?
9:28
אנשים שמים סורגים על החלונות,
9:29
כי הם לא רוצים שאנשים אחרים יקחו מהם דברים.
9:32
הם מרגישים שיש הרבה אנשים שם בחוץ
9:34
שיקחו דברים בלי רשות.
9:37
אבל כשאתה שוכר אנשים והם עובדים בשבילך
9:39
אתה קובע את גובה המשכורת.
9:41
הם יכולים להפסיק לעבוד. לעזוב ולומר:
9:44
“אנחנו לא עובדים בשבילך אם לא נקבל 10 דולר בשבוע במקום 5”.
9:48
אז האיגודים הפכו לשיטה
9:50
על-מנת לכפות על בעל המפעל לקבל החלטה בעד העובדים.
9:55
האם זה טוב או רע?
9:56
אין לזה שום קשר לטוב או רע,
9:58
יש לזה קשר להכנסה.
10:00
וככל שהכנסת האנשים העובדים גדולה יותר,
10:01
כך הם מרגישים בטוחים יותר.
10:03
אז אם אתה בעד העובדים, אתה פועל בעד העובדים
10:05
אבל אם יש בבעלותך מפעל
10:07
זה קשה להיות בעד העובדים ולהרוויח הרבה כסף.
10:10
האם אתה מבין את זה?
10:11
הרפובליקנים ברובם הם תעשיינים
10:14
ומכאן, שנקודת המבט שלהם היא לתמוך בתעשייה.
10:17
הם באמת מאמינים שהתעשייה מייצרת מקומות עבודה.
10:20
הם באמת מאמינים שאם יש לך הרבה עובדים
10:22
ואתה משלם להם שכר מינימום
10:24
אתה יכול לשמור על היתרון התחרותי שלך.
10:26
אם האנשים יוצאים לשביתה, והם מרוויחים 10 דולר בשבוע
10:29
ועכשיו הם מרוויחים 20 דולר בשבוע
10:30
הוא מפסיד יתרון תחרותי גלובלי.
10:33
אז הם אומרים: “האיגודים הורגים אותנו!”
10:35
הוא צודק!
10:36
והאיגודים אומרים: “הוא מרוויח 3 מיליון בשנה
10:39
“אנחנו מרוויחים עשרת אלפים בשנה…”
10:42
אז הם צודקים וגם הבוס צודק! הם כולם צודקים!
10:45
כשאתה משתמש במילים ‘צודק’ ו’טועה’…
10:47
עכשיו, הנקודה היא שאם האיגודים ינצחו בכל רחבי המדינה
10:51
והם יעלו את רמת החיים (של העובדים)
10:52
אנחנו נפסיד את היתרון התחרותי.
10:54
האם אתה מבין את זה?
10:55
אבל אם אתה מתחיל להילחם:
10:56
“אני בעד העובדים! אני בעד זה וזה…”
10:59
אתה מדבר על הקבוצה שלך
11:00
ויחסית למה שאתה עושה, אתה צודק.
11:03
אבל אם אתה רוצה שהעולם
11:06
יהיה מקום שונה, טוב יותר
11:08
אתה חייב לעצב את הדברים כך שאין ‘מישהו למעלה’.
11:11
אתה יודע למה אני מתכוון בזה?
11:12
אין קבוצה עם זכויות יתר.
11:14
(אבל) אם אתה מפריד את המהנדסים והופך אותם לקבוצה עם זכויות יתר (אז יהיו בעיות)…
11:17
אתה יכול ללמד ילדים שלהנדסה יש הערכה קרובה יותר למציאות מאשר מטאפיזיקה.
11:23
כי אתה יכול לקחת חיזויים מטאפיזיים
11:25
“העולם עומד להסתיים”
11:27
ואז אתה לוקח חיזויים מדעיים
11:29
“האדם לעולם לא יעוף”
11:30
אתה תמצא שהחיזויים המטאפיזיים הם פחות מדויקים
11:34
למרות שגם מדענים עושים טעויות
11:36
אבל הם עושים הרבה פחות מאשר מטאפיזיקאים.
11:40
והם אומרים: “מה לגבי אינטואיציה?
11:42
“כשאדם מרגיש שמשהו הולך לקרות, וזה קורה”.
11:45
ובכן, לפעמים אנשים תופסים את הדבר הנכון
11:50
אבל אני לא זוכר שום מטאפיזיקאים שהזהירו את ה’ניו-יורק טיימס’
11:54
שמטוסים הולכים להתנגש בבניינים
11:56
האנשים האינטואיטיבים האלה…
11:58
אני לא זוכר שקראתי בעיתון ש’ג’ונסון’ אמר
12:01
שהיפנים הולכים לתקוף את ‘פרל הרבור’ בשביעי לדצמבר.
12:04
אני לא זוכר את זה.
12:05
איפה כל המדיומים האלה שיכולים לראות את העתיד?
12:08
אתה יכול להגיד: “זה סביר
12:10
“שיפן עשויה להתקיף את ‘פרל הרבור'”.
12:12
אבל הצבא האמין ש”אם הם יעברו את אי ‘וויק’, אנחנו נדע מזה
12:16
“אבל אם יעקפו אותו, לא נדע מזה”.
12:18
אתה יודע למה אני מתכוון?
12:19
אז הצבא מנסה להבין מה האויב עשוי לעשות.
12:22
עד כמה טוב המודיעין?
12:24
לפי כמה מידע אמיתי יש להם וכמה מזה הוא ספקולציות.
12:29
אז כשבחור אומר: “בעתיד לכולם יהיה מטוס”.
12:32
ובכן, אם הדברים ימשכו בצורה הנוכחית, הם לא ירוויחו מספיק כסף לקנות מטוס.
12:37
הוא יכול להגיד: “אם נשנה את המוסדות החברתיים שלנו
12:41
“ונהפוך את המטוסים לזמינים לכולם ללא עלות
12:43
“הסבירות גבוהה יותר”.
12:45
אבל רוב האנשים אומרים: “אנחנו אוהבים את הדברים כמו שהם,
12:47
“אל תשנה אותם”.
12:48
אם כך, לא יבוא היום שבו לכל אחד יהיה מטוס משלו.
12:53
יכול להיות להם אותו רק בכלכלה מבוססת משאבים
12:55
והם לא הבעלים שלו, הוא שם לשימושם
12:57
אתה מגיע לנמל התעופה ואתה לוקח מטוס.
13:00
וזאת הצורה שבה הצבא עובד.
13:02
קצין צבא
13:04
שנניח, נוסע לקליפורניה:
13:05
הוא מתקשר לבסיס חיל האוויר בני-ג’רזי
13:08
ואומר: “אני נוסע לקליפורניה ב-8 בבוקר”.
13:11
והוא מגיע לשם ב-8 והמטוס מחכה לו כשהוא כבר מותנע
13:14
המכונאי כבר הכין את המטוס.
13:15
ואז כשהוא נוחת בקליפורניה, הוא לא צריך להסיע אותו למוסך
13:18
הוא פשוט יוצא וממשיך בשלו.
13:20
הם מסיעים אותו למוסך ושומרים אותו במצב מצוין.
13:24
הוא לא צריך לדאוג לגבי זה.
13:25
הצבא לא צריך לדאוג אם הטנק עובד או לא.
13:28
יש קבוצה של אנשים שמוטלת עליהם המשימה לשמור על הטנק עובד.
13:31
יש קבוצה של אנשים שמוטלת עליהם המשימה לשמור על תותח הטנק עובד.
13:35
אז כל מה שהוא עושה, מפעיל הטנק, הוא נכנס והכל עובד בשבילו
13:40
אבל הוא לא מקווה שזה יעבוד
13:42
הוא יודע שיש קבוצה של אנשים שהצבא הטיל עליה משימה לעשות את זה.
13:46
הקצב יודע שהמשקל הוא מכשיר שאנשים משתמשים בו;
13:49
כשאתה מזמין קילו חזיר
13:51
הוא חותך אותו ושם אותו על המשקל
13:53
כשזה מגיע לקילו – הוא עוצר!
13:55
אנשים אוהבים את זה יותר מהשיפוט של הקצב:
13:57
“אני חושב שזה קילו…”
13:59
לקצב יש נטייה להגיד שזה קילו כשזה פחות מקילו.
14:04
האדם שקונה את זה, היה רוצה לראות נתחים גדולים יותר.
14:06
אתה יודע… אז המשקל מקבל את ההחלטות היום.
14:10
הייתי רוצה לראות, במקום “פרסקו שמקבל את ההחלטות”
14:14
את כל הדברים נבדקים על-ידי סוג כלשהו של משקל
14:18
בגלל שאם רוקסן תעזוב אותי
14:21
אני עשוי להיות עצוב, וההחלטות שלי עשויות להיות מעוותות.
14:24
אתה יודע למה אני מתכוון?
14:25
אז בני אדם הם הפכפכים, אתה יודע למה אני מתכוון?
14:28
השיפוט שלהם נע מעלה ומטה כתלות באיך שהם מרגישים
14:31
אם הם במצב פיזי טוב או רעבים או במחסור
14:34
הערכים שלהם משתנים
14:36
אז הייתי רוצה לראות ממשלה ממוכנת
14:38
רק בגלל שהערכים שלהם לא משתנים.
14:41
הם נמצאים בחגורת החקלאות
14:42
הם בוחנים את האדמה, מודדים את מפלס המים
14:45
הם אומרים שהמפלס יורד בכל שנה
14:47
וזה אומר שבתוך מספר שנים הצמחים ימותו אם לא תהיה להם גישה למים.
14:51
אני אוהב את השיטה הזאת
14:53
יותר מאשר: “מה אתה חושב? מה את חושבת?”
14:55
אז יחסות אומרת לנו שכל הדברים יחסיים.
14:58
שאין שום דבר מוחלט.
15:01
עכשיו, כשאתה אומר שאין שום דבר מוחלט
15:03
אתה נתקל בבעיה;
15:04
אם בחור נופל מבניין ה’אמפייר סטייט’
15:06
אתה יכול להגיד: “הוא ימות בצורה מוחלטת
15:09
“כשהוא יפגע באדמה”.
15:10
זה מוחלט, אז כשאתה אומר ששום דבר הוא לא מוחלט
15:13
הם מתכוונים לכך שכשאתה מדבר על כך שהעולם הוא בצורה מסוימת
15:16
הוא עשוי להיות כך והוא עשוי שלא
15:19
אבל כשאתה אומר: “שום דבר אינו מוחלט”
15:21
זה הופך ללא מציאותי,
15:23
כי דברים מסוימים הם מוחלטים;
15:25
אם עץ נופל על הראש שלך
15:26
אתה מת בצורה מוחלטת.
15:28
אתה מבין למה אני מתכוון?
15:30
אז יש דברים מוחלטים,
15:31
אבל אם אדם נועל את תחום ההתיחסות שלו כשהוא מדבר
15:33
והוא אומר: “אם תיפול ממטוס בלי מצנח, ההסתברות היא שתמות”.
15:39
אז קראתי על מקרה חריג ברוסייה
15:42
שבו אדם נפל 3 קילומטר בלי מצנח על הר משופע שהיה עמוס בשלג
15:47
והוא גלש למטה, האט ונשאר בחיים.
15:49
זה מקרה חריג מאוד,
15:51
אבל אתה יכול להגיד: “זה סביר ביותר
15:54
“שאנשים שנופלים ממטוס, בקיץ, בלי הר משופע…”
15:58
אם אתה מבטא בדיוק את התנאים אתה מתקרב,
16:02
אבל אתה לא יכול להגיד:
16:03
“בן-האדם לעולם לא ישרוד נפילה ממטוס”.
16:06
אתה יכול להגיד: “ברוב המקרים, ללא מצנח, סביר שהאדם יפצע קשות”.
16:12
אתה מבין למה אני מתכוון?
16:13
כשקראתי על המקרה הרוסי
16:16
תהיתי אם אדם שנופל ממטוס בגובה קילומטר וחצי לתוך האוקיאנוס…
16:20
ובכן, במהירות הנפילה שלך, האוקיאנוס הופך למוצק.
16:24
אתה לא יכול לחדור את המים במהירות של 500 קמ”ש.
16:27
אתה פוגע במים והם מוצקים, כמו סלע וזה כמו בטון
16:31
אבל לא ידעתי את זה.
16:32
כשמטוס מתרסק לתוך הים הוא לא חודר מיד את המים
16:36
הוא עוצר והכנפיים נשברות וכל השאר גם.
16:39
מים הם רכים רק תחת תנאים מסוימים.
16:42
אם תכה במים בידך, אם היית יכול לעשות את זה
16:44
ממש חזק, היא תעצור בפני המים ואתה תפצע את ידך, תדמם בכל היד,
16:48
אבל אם תכניס את ידך באיטיות תיכנס ישר לתוך המים.
16:51
אז האם המים מסוכנים?
16:52
זה תלוי בכל המצב; כמה מהר אתה מכה את המים.
16:55
זאת הנקודה שבה יחסות נכנסת לתמונה.
16:57
זה הכל יחסי.
16:59
אז כל השיפוטים שלנו…
17:01
חלק מהאנשים לא יודעים מה ההבדל בין שיפוט יחסי
17:05
וחוויות אחרות.
17:06
אין להם את הגוונים האפורים האלה.
17:08
הם אומרים: “מים הם רכים”.
17:10
והאדם שמכה במים בחוזקה אומר: “זה תלוי בתנאים”.
17:15
כמו שאמרתי בעבר פעמים רבות
17:17
הם אומרים שישו הלך על המים
17:19
ובכן היתושים היו אומרים: “אנחנו הלכנו על מים כבר שנים”.
17:22
יתושים יכולים ללכת על המים כי המשקל שלהם כל כך קל.
17:25
ואם נמלה נופלת מבניין בן 50 קומות
17:29
היא לא נפצעת, היא נופלת באיטיות בשל האוויר.
17:32
והנמלה אומרת: “אז מה?”
17:35
אז יחסית לנמלה
17:37
ליפול מעץ…
17:38
זה כל כך איטי, והמשקל שלה כל כך קטן
17:42
אם היא הייתה עשויה מכספית היא הייתה מתנפצת.
17:45
אתה יודע למה אני מתכוון?
17:46
אז כשאתה מתחיל לחשוב במונחים יחסיים;
17:49
איך דג יודע מתי לפנות שמאלה או ימינה?
17:52
אתה יודע… אתה רואה קבוצה שלמה של דגים פונים…
17:55
לכיוון הזה או לכיוון הזה…
17:55
מתי הדג אומר: “היי, אני חייב לפנות שמאלה…”, או ציפור
17:58
נראה שהן כולן זזות מהר לכיוון אחד או לאחר.
18:01
זה אומר… כשתנתח את הציפור
18:04
תמצא שהעצב האופטי מחובר לכנפיים
18:07
אז כשציפור אחרת נמצאת פה, העצב האופטי מפנה את הכנפיים.
18:11
אז דגים פועלים באותה צורה;
18:12
הם רואים דג זז, והעצב האופטי של הדג מחובר לסנפירים ולזנב.
18:18
הם לא אומרים: “היי! אני חייב לפנות שמאלה… היי! אני חייב לפנות ימינה”.
18:21
זה שכל.
18:22
עכשיו, אף בן-אדם לא יכול לעשות את זה, לעמוד בקצב של יתושים
18:25
אתה יודע, כשהם רודפים אחד אחרי השני…
18:26
מתי לעזאזל אתה אומר: “היי! הוא פנה שמאלה…”
18:28
בזמן שאמרת את זה הוא עשה 400 מהלכים.
18:31
איך חרק יכול לעשות את זה?
18:32
הם אומרים שחלק מהחרקים חיים 3 ימים בלבד
18:35
אבל הם עשויים לראות דברים מהר יותר,
18:37
משמע; כדור בתנועה נראה לך (ממש מהיר)…
18:40
אבל לחרק – הם יכולים לראות אותו לפרטים,
18:42
כי הם רואים יותר בשנייה מאשר אנחנו.
18:45
הוכחה: הם מניעים את הכנפיים מאוד מהר כמו למשל…
18:49
חרק קטן שעף חייב להזיז את הכנפיים שלו…
18:52
ככל שהוא קטן יותר כך התנועה מהירה יותר.
18:54
ואנשים אומרים: “אם אתה מנסה לחשב את זה, לחרקים אין שטח כנפיים גדול מספיק”.
18:59
אבל כשהם מנפנפים בהן מהר מספיק…
19:01
והאם הם מנפנפים בהן או שהן מנופנפות?
19:03
האם החרק מגיב לסביבה או שהוא מקבל החלטות?
19:08
“אני חושב שאעוף עם הלהקה…”
19:09
הן עפות עם הלהקה, הציפורים, הן לא אומרות: “נראה לי שאעוף עם הלהקה…”
19:14
אתה יודע למה אני מתכוון?
19:15
ודגים מתנהגים באחידות; הם כולם פונים ימינה או שמאלה
19:20
האיכטיולוג, זה שחוקר דגים, חושב שהדגים יוצרים מסה גדולה יותר
19:24
כך שהכרישים יראו מסה גדולה ולא יתקפו אותם.
19:28
הם חושבים שחיות פועלות כך למען המטרה שלהן;
19:30
להראות כמו יחידה גדולה וכל הדגים משתפים פעולה.
19:34
אתה יודע למה אני מתכוון?
19:35
פשוט תגיד שנראה שדגים נוהגים כך וחלק מהדגים מתרחקים מהם
19:39
כשנוצרת מסה גדולה יותר,
19:40
אבל אל תגיד שהם עושים את זה כדי להראות גדולים יותר.
19:43
חיות מסוימות פורסות את הנוצות שלהן והן נראות גדולות ואכזריות יותר
19:47
הם אומרים שזאת הסיבה שחיות נראות מכוערות;
19:49
יש להם ניבים וקרניים כדי להפחיד חיות אחרות.
19:52
החיות האחרות לא אומרות: “הוא ממש מכוער!”
19:54
זאת השלכה אנושית.
19:56
ובני אדם משליכים כמו משוגעים
19:58
וזאת הסיבה שהם הורגים אחד את השני;
20:00
הם מאמינים… אם גדלת בחברה שבה אתה יודע שיש 15 אלים
20:06
בגלל שזאת הדרך שבה הם חינכו אותך.
20:07
וכשבחור מגיע לעיר ואומר: “יש רק אלוהים אחד”.
20:10
הוא לא נשמע לך בסדר.
20:12
אתה שואל: “מה אתה? ‘עושה צרות’? מסית?”
20:15
הבחור אומר: “לא, אני באמת מאמין שיש אלוהים אחד”.
20:16
והוא אומר: “אני באמת מאמין שיש 20 אלים”.
20:18
מי צודק? שניהם מדברים שטויות,
20:20
אבל אם חונכת בצורה הזאת, זה נראה נכון.
20:22
הדרך בה אתה מוריד את הכובע בפני אישה…
20:25
בעבר, אנשים היו מורידים את הכובע בפני נשים.
20:27
ידעת את זה?
20:28
כשהייתי ילד, זה היה נורמלי.
20:30
לא ראיתי בחור עושה את זה שנים.
20:32
וגבר תמיד פותח את הדלת לאישה במכונית.
20:36
האישה לא פותחת את הדלת… כל זה נעלם.
20:39
אבל כשאדם משתמש במילים כמו ‘נכון’ ו’לא נכון’…
20:42
האם זה ‘נכון’ או ‘לא נכון’?
20:43
כל מה שאני יכול להגיד זה שיש דרכים יעילות יותר לעשות דברים,
20:46
וככל שהזמן עובר
20:47
קרוב לוודאי שנלמד דרכים אפיקטיביות יותר לעשות דברים
20:51
שתואמות את העולם האמיתי.
20:53
אבל אתה לא יכול להגיד ש”גבר צריך לפתוח את הדלת לאישה
20:57
“כי זה הדבר ה’נכון’ לעשות”.
20:59
אתה יכול להגיד שזה נהוג באיזור מסוים.
21:01
האם זה ברור?
21:03
אז אלו הכלים לחשוב בעזרתם.
21:05
אם תנסה לחשוב על האדם בלי הכלים האלו
21:08
כמו יחסות והעובדה שערכים הם יחסיים
21:11
אתה יכול להגיד שנראה שהרצפה זזה
21:14
אבל אני באמת לא יודע,
21:16
אתה יכול להגיד את זה.
21:17
אתה יכול להגיד שכשמטוסים נהגו לעוף במהירות של 60 קמ”ש
21:21
הם היו הדברים המהירים ביותר בעולם.
21:23
אבל כשהם יעופו במהירות של 6,000 קמ”ש
21:25
אנשים (היום) יגידו: “לא נוכל לעמוד בזה לעולם”.
21:28
נוכל לעמוד בכך אם נאיץ בהדרגה, אתה יודע למה אני מתכוון?
21:30
אם אתה מאיץ בהדרגתיות…
21:32
אם אתה מנסה להאיץ בבת אחת מ-70 קמ”ש ל-6000 קמ”ש הבחור יימחץ כנגד הכיסא.
21:37
זה כמו ליפול, אם אתה דוחף את הבחור מהר מידי.
21:40
אז חלליות טסות במהירות שאותה אדם יכול לסבול.
21:44
אם היא תטוס מהר מידי, הוא יתמוטט על הריצפה.
21:47
אתה יודע למה אני מתכוון?
21:48
כשמטוס מסתובב… בעבר
21:50
יכולת לגרום למטוס להסתובב מהר יותר, והדם של הבחור היה נע לרגליים שלו
21:54
והוא היה מתעלף.
21:55
וככל שאתה טס בגובה רב יותר, כך אתה צריך יותר חמצן,
21:58
כי תכולת החמצן מצטמצמת.
22:00
אבל הם מצאו שחמצן גורם לשיניים להשתחרר והן נוטות ליפול
22:05
אם אתה טס בגובה רב מאוד.
22:06
אין שום דרך לדעת את זה עד שאנשים מאבדים את השיניים.
22:10
ואנשים אומרים: “כמובן שאנחנו לא יכולים לטוס בגובה רב עם המון חמצן!”
22:14
כי הם למדו את זה,
22:15
אבל אם לא למדת את זה,
22:16
היית אומר: “למדתי משהו חדש”, לזה אני מתכוון כשאני אומר
22:19
שאף אדם לא עושה טעות.
22:21
הם לא יכלו לדעת מה לעשות, בעבר,
22:24
הם לא יכולים לדעת שחתיכת קהה של עץ לא תחדור את החיה,
22:28
אבל אם הם שוברים ענף ונוצר קצה מחודד זה חודר את החיה
22:32
אז הם מחדדים דברים.
22:33
אבל הם לא יכולים לדעת את זה לפני שהם מנסים משהו.
22:36
אז לזה אני מתכוון כשאני אומר שאדם לעולם לא עושה טעות.
22:40
אבל אם הוא לומד דברים חדשים מניסיון, הוא יכול ליישם אותם.
22:44
מדע אומר לך, שאם הגעת לכוכב-לכת אחר
22:48
והיה לו כוח כבידה חזק פי 6 מזה של כדור הארץ,
22:51
בחור אומר: “בוא נצא לטיול”, אתה אומר: “לא תודה!”
22:53
כי כדי להרים את הרגל שלך…
22:56
אם היא שוקלת 50 ק”ג זה יהיה 300 ק”ג,
22:59
אתה מבין? אז אף אחד לא יוצא לטיול,
23:01
וכל חוקי תכנון הבניינים, יש להם בסיס עבה, אתה יודע למה אני מתכוון?
23:05
ואתה אומר: “אלוהים אדירים! תראה את צורת המבנים פה!”
23:07
הם לא שגויים,
23:08
הם מותאמים לחוקי הטבע בכוכב-הלכת הזה.
23:11
אז כשאתה מודד דברים על כדור הארץ, אתה מודד אותם ביחס לאדם.
23:15
אתה מבין?
23:16
אבל אם בחור מגיע מעולם אחר והרגליים שלו כאלו עבות
23:19
והעצמות שלו כאלו עבות – כמו דינוזאור
23:21
הוא אומר: “ובכן, בעולם שלנו כוח הכבידה הוא (חזק יותר)…
23:23
“כאן אנחנו יכולים לקפץ, זה מוזר…”
23:26
וכך, כשהאדם כותב חוקים מדעיים
23:29
הם מבוססים על השפעות הסביבה עלינו, כאן.
23:34
כשבחור אומר: “מהי האמת בקשר לדברים?”
23:36
זאת שאלה מגוחכת.
23:38
אתה יודע… מה אנשים עושים על כוכב-לכת אחר בו הדברים הם כבדים יותר?
23:43
איפה ש… יש כוכבי-לכת מסוימים, הם אומרים, שכוכב הכבידה שלהם כל כך גדול
23:48
שאם היית נוחת שם (אפילו אם היית יכול לנחות שם),
23:51
היית משתטח על האדמה לשלולית,
23:54
כי כוח הכבידה כ”כ גדול שהוא ימשוך אותך למטה וישטח אותך.
23:57
אתה יודע למה אני מתכוון?
23:58
האם אנחנו יכולים לבקר בכוכבי הלכת האלה?
24:00
ובכן, היינו חייבים לפתח מערכות שונות מאוד.
24:03
לא הייתי אומר ‘לא’, אבל היינו צריכים לפתח מערכות שונות מאוד.
24:07
אבל אני חושב ש…
24:10
אבולוציה… כמו למשל, הדגים הראשונים שזחלו אל מחוץ למים,
24:13
‘דג הריאה’ – הוא יכל לנשום מתחת למים או מחוץ למים.
24:17
הוא זחל מחוץ למים בגלל שהוא היה מסוגל.
24:20
בגלל זה אני אומר, שבעתיד
24:21
אם אורגניזם חי היה נכנס לים
24:24
הוא היה משנה את צורתו ושוחה כמו דג.
24:27
כשהוא היה יוצא מהמים היו לו רגליים והוא היה הולך כמו בן-אדם.
24:30
זאת אבולוציה, אבל היא מתרחשת על-פני מיליוני שנים.
24:34
אבל אם היא מתרחשת מיידית…
24:37
אם היית חי עשירית שנייה
24:39
לא היו גלים באוקיאנוס – הוא היה קפוא, בצורה הזו,
24:43
אם היית יכול לראות רק עשירית שנייה.
24:45
לא הייתה שום תנועה – עצים לא היו נעים ברוח…
24:48
אתה יודע למה אני מתכוון?
24:48
הם היו נייחים.
24:50
אז היית כותב על העולם שלך: “זה עולם נייח”.
24:53
אנחנו לא יכולים לכתוב על העולם,
24:55
אנחנו יכולים לכתוב רק על ההתרשמויות שלנו עם החושים שלנו.
24:58
האם אתה מבין את זה?
25:00
אז אם אי פעם תהיה ‘רודף אמת’
25:02
אתה תפסיק ללמוד דברים חדשים
25:05
בגלל שזה עוצר אותך.
25:06
אתה חושב שכל מה שאתה מודד הוא נכון.
25:09
אני יודע שהם לא, בשל הניסיון שלי בתחום הזה.
25:12
אז הייתי מנחש שסביר להניח שייתוש רואה דברים מהר מאוד.
25:18
הוא יכול לראות את הכנפיים של יתוש אחר במיקומים שונים.
25:21
הוא רואה יותר תמונות לשנייה.
25:23
אתה רואה בטשטוש, אתה לא רואה כנפי חרקים זזות
25:27
אתה רואה רק טשטוש.
25:29
אתה יודע למה אני מתכוון? כמו שאתה רואה מאוורר:
25:31
מאוורר חותך את התמונה והתאורה
25:34
ואם אתה מכניס את היד לתוכו אתה מרגיש אותו
25:36
אבל אתה לא יכול לראות את להבי המאוורר בתנועה.
25:38
אז כשעבדתי במפעל המטוסים
25:41
בחור אחד הביא אור מהבהב
25:44
והם משתמשים בו אחרת מהצורה שבה אנחנו משתמשים בו.
25:46
האור המהבהב נדלק בכל פעם שלהב המסוק פונה אליך – הוא נדלק.
25:50
הוא לא נדלק…
25:52
אם הלהב פונה אליך הוא נדלק בהבזקי אור
25:55
כך שאתה תמיד רואה את הלהב במקום קבוע
25:57
וכשאמצעי השליטה מזיזים את הלהב אתה יכול לראות איך הם דוחפים את הלהב
26:01
כי הוא מצלם את כל המרווחים בסיבוב שאנחנו לא יכולים לראות
26:05
כל מה שאנחנו רואים הוא מאוורר מטושטש, אתה יודע למה אני מתכוון?
26:08
עם אור מהבהב… היה לך פעם אור מהבהב?
26:10
שבו אתה יכול לשנות את מרווחי הבזקי האור?
26:13
אתה יכול לעצור מאוורר בתנועה;
26:14
זה נראה כאילו הוא עוצר.
26:16
בכל פעם שהם מצלמים מכוניות, בטלויזיה,
26:18
נראה כאילו הגלגלים מסתובבים בכיוון הלא נכון, שמת לב לזה?
26:21
בגלל שהתאורה לא מסונכרנת עם הגלגל.
26:25
אתה חייב לסנכרן את התאורה כדי שהגלגל…
26:28
אתה יכול לגרום לו להראות כאילו הוא מסתובב מהר יותר, או אחורנית
26:30
כל דבר שתרצה, על-ידי כך שתאיר על הגלגל…
26:33
בכל פעם שהפוקוס הוא על הנקודה הזאת או הנקודה ההיא
26:35
אם תדליק את התאורה – הוא יראה כאילו הוא מסתובב אחורנית.
26:38
אז יש לנו דבר נוסף;
26:40
ככל שאתה גדול יותר כך אתה נע לאט יותר.
26:43
דינוזאורים לעולם לא רצו, אתה יודע…
26:45
הם הלכו מהר…
26:47
וככל שאתה גדול יותר כוח הכבידה הפועל עליך חזק יותר
26:50
אבל אם אתה מאוד קטן…
26:51
נמלה יכולה לנוע במהירות של 300 קמ”ש יחסית לגודלה…
26:56
אתה רואה חרקים רצים… הלטאות הקטנות האלה כאן…
26:59
הן רצות…
27:00
אבל אם הן היו גדולות, הן לא היו יכולות לרוץ כל כך מהר בשדה כבידה.
27:04
אז כשאתה שואל: “מה הדבר הטוב ביותר להיות?”
27:06
ובכן אם אתה יכול… מישהו פעם הציע את זה;
27:08
אם אתה יכול להרבות בני-אדם גנטית
27:10
כך שהם יהיו בגודל הזה (קטן),
27:12
כיכר לחם אחת תאכיל אנשים למשך שנה, אתה יודע למה אני מתכוון?
27:15
אבל חתולים ועכברים יאכלו בני-אדם
27:18
אז יש לך בעיות אחרות.
27:19
אז הגודל שלנו ויכולת ההישרדות שלנו
27:21
תלויות בגודל שלנו יחסית לחיות אחרות.
27:25
אם היית בגודל הזה, היו תופסות אותך ציפורים
27:27
ואוכלות אותך, לוקחות אותך איתן.
27:29
אז אם אתה עושה אנשים קטנים יותר, יש השלכות שליליות.
27:33
אתה יכול ליפול מבניין, אם אתה בגודל הזה, ולקום ולהסיר מעצמך את האבק…
27:37
אבל לא היית חי הרבה זמן;
27:39
כל חרק מזורגג…
27:40
אם תעקוץ אותך דבורה – תמות.
27:43
ואם יתוש ינחת עליך – ‘אהה!’, אתה יודע למה אני מתכוון?
27:46
זאת יחסות.
27:47
אז אם נגיע לכוכב-לכת אחר, אנחנו נהיה תלויים בתנאים של אותו כוכב-לכת
27:52
יכול להיות שלא נוכל לשרוד.
27:54
אז אנחנו חייבים לשלוח לשם גשושית
27:55
למדוד את כוח הכבידה, תכולת החמצן…
27:58
ואחרי שנלמד את הממצאים נוכל להגיד:
28:00
“אין מספיק חמצן כך שהאדם הממוצע יוכל לחיות כאן”,
28:03
או: “כוח הכבידה לא יתאים לצמיגים שלנו ולרכבי החלל שלנו”.
28:07
אתה מבין על מה אני מדבר?
28:09
אז אנשים נורמליים, שגדלו בסביבה מסוימת
28:11
מרגישים ש”כך זה באמת”.
28:13
זה כך, בגלל שהם גדלו כאן.
28:16
אז כשבחור אומר: “אתה יודע, הייתי רוצה ללמוד על איך שהעולם ‘באמת’…”
28:20
הוא לא יכול לעשות את זה,
28:22
אתה יכול ללמוד את זה רק ביחס לעצמך.
28:24
אתה יודע מה זה אומר?
28:25
רציתי שתדע בדיוק איך יחסות עובדת;
28:29
היא כלי לחשוב בעזרתו – זה הכל.
28:32
רציתי לוודא שהבנת את זה. כמה זמן זה לקח?
28:35
37 דקות.
28:36
אוקיי, רצינו לדבר על עוד משהו?
28:39
יש לי שאלה אחת שמישהי שלחה:
28:42
“בזמן שלב המעבר, איך תגרום לאנשים לבצע עבודות נחוצות? מי יכריח אותם?”
28:48
כי היא מרגישה שידרש כוח על מנת לגרום להם לעשות דברים שהם לא רוצים.
28:52
ובכן, את מתכוונת כמו כריית פחם?
28:55
היא לא הייתה ספציפית.
28:56
היא צריכה להיות ספציפית.
28:57
כל מה שאת עושה זה לשנות את התמריץ.
28:59
אם, בשלב המעבר, אנחנו צריכים פחם,
29:01
ואף אחד לא רוצה לכרות פחם,
29:03
אבל אם כרית פחם, עבדת שעתיים ביום, שלושה ימים בשבוע.
29:07
אתה משנה את משך העבודה, כך שאנשים יתנדבו.
29:11
אז אם אתה רוצה לטוס מעל כדור הארץ ולצלם תמונות
29:13
אבל יש חשש מחלקיקים או מטאורים בחלל
29:16
אתה אומר: “אתה עובד רק יומיים בחודש,
29:19
“יש לך את שאר הזמן לעשות מה שאתה רוצה – לשוט ולדוג”.
29:22
אתה משנה את התמריצים, אם אין לך כסף.
29:25
מה לגבי העבודות האחרות שהם יהיו חייבים לעשות במהלך שלב המעבר?
29:28
כמו מה? -אני לא יודעת…
29:29
אני אהיה חייב לדעת… אהיה חייב לדעת מה בדיוק.
29:32
היא אמרה שיש עבודות שאנשים לא רוצים לעשות…
29:37
בוא נאמר שבזמן מגיפה או צונאמי,
29:41
נצטרך להרים סלעים ולחלץ אנשים
29:43
זאת עבודה קשה,
29:45
אז אתה קורא למתנדבים.
29:47
ותמיד יש אנשים שיעבדו בשדה קרינה גרעינית למרות שהם ימותו
29:51
כי הם יודעים ש-5,000 אנשים ינצלו אם הם יעשו את זה.
29:55
יש אנשים כאלה, ויש אנשים שלא יעשו את זה.
29:58
יש אנשים שיקפצו על רימון כדי למנוע מאחרים להיהרג.
30:02
את יודעת למה אני מתכוון?
30:03
הם קוראים לו ‘גיבור’.
30:05
אפילו לפני שיחל השימוש במכונות אוטומטיות – היא התכוונה…
30:09
יהיו אנשים שיתנדבו. -כן, זה מה שחשבתי.
30:13
זה תמיד עבד בצורה הזאת.
30:15
את יודעת, לא כולם יצאו למלחמה
30:17
הנשים לא יצאו למלחמה בעבר, כי הן לא יכלו לסחוב משקל כבד
30:20
והן לא יכלו להחזיק רובה,
30:22
אז הם יצרו רובים קלים יותר, והיום
30:23
חלק מהנשים יכולות להחזיק אותם.
30:25
בעבר, נשים לא יכלו לטפס על גבעה מהר כמו גברים.
30:29
הפרשת טסטוסטרון, הפכה את שרירי הגברים לנוקשים יותר והם התפתחו מהר יותר.
30:33
אז נשים… היום הן יכולות לנהוג בטנק ולהטיס מטוסים
30:38
אבל נשים יכולות גם ללמוד את כל השאר
30:42
על-ידי אימון.
30:43
אבל יש דברים מסוימים שעשויים להיות לזכרים
30:47
ואם אתה חותך את האשכים שלו, מסיר אותם,
30:49
שיער הפנים שלו נעלם.
30:51
אם אתה נותן לנשים זריקות של טסטוסטרון גברי,
30:54
שיער מתחיל לצמוח על הפנים שלהן,
30:56
ויש שינויים בשרירים ומבנה הגוף,
30:59
כמו למשל: נשים הולכות בצורה מסוימות, לא רק בגלל התניות,
31:05
אלא גם בגלל אנטומיה ושרירי עמוד השידרה.
31:07
אין להן… לדוגמא:
31:09
גברים עשויים ללכת כך…
31:12
ונשים עשויות ללכת כך…
31:15
אתה יודע… בגלל שהשרירים שונים.
31:17
ילדות קטנות הולכות בצורה שונה מילדים קטנים
31:19
אתה יכול לחקות את זה, אבל זה לא אמיתי.
31:22
אתה יודע למה אני מתכוון? אוקיי.
31:24
ראית פעם את הסרט בשם ‘בנים בלהקה’?
31:26
זה על הומואים שהולכים בצורה כזאת.
31:29
אבל הוא לא נכנס לאיך הם הולכים כך או למה הם הולכים כך.
31:32
ונשים, כמו שאמרתי, זזות בצורה שונה מגברים
31:35
עקב הפרשות פנימיות (הרומונליות).
31:37
אם אתן זריקות של הורמון גברי לרוקסן
31:40
מבנה השרירים ישתנה, והיא תזוז בצורה מעט שונה מנשים.
31:43
אתה מבין את זה?
31:44
זה גנטי.
31:46
דברים גנטיים הם: צבע העיניים, צפיפות הגבות, כמות השיער ומבנה הפנים.
31:52
זה גנטי.
31:53
אבל צרות אופק, דעות קדומות, גזענות – כולן נלמדות.
31:55
ואתה לא יכול להוריש לילדים דברים שלמדת,
32:00
כמו למשל: מתימטיקאי לא מוריש יכולת מתימטית.
32:04
אבל אם האישה היא מתימטיקאית והבחור הוא מתימטיקאי
32:07
הם ירשו סידורים נוירוניים דומים.
32:11
ולאדם שטוב מאוד במתימטיקה יכול להיות שיווי משקל גרוע.
32:15
אתה יכול להרבות תרנגולות כך שיהיו להן רגליים שמנות, שזה נחשק.
32:18
אם אתה יכול להנדס גנטית תרנגולות כך שיהיו להן 6 רגליים
32:22
נוכל להשתמש בזה, נוכל למכור יותר רגליים.
32:24
אבל אם אתה יוצר אדם כך שיהיה גאון מתימטי
32:27
עשויה להיות לו נטייה לשחפת.
32:30
עשויות להיות לו בלוטות שלא עובדות כל כך טוב בתחומים אחרים
32:33
עשוי להיות לו חוש שווי משקל לא כ”כ טוב.
32:35
זאת הסיבה שאתה לא יכול ליצור אנשים כך שיהיו אינטיליגנטיים בלבד
32:39
שיהיה להם זיכרון טוב, בלבד.
32:41
אם היית עושה את זה, היית חייב לבדוק תחומים אחרים.
32:44
אתה מבין על מה אני מדבר?
32:45
אתה יכול לעשות את זה עם תרנגולות או עם פרות
32:47
כך שיהיה לך יותר בשר,
32:49
אבל אתה לא עובד על השכל של הפרות,
32:52
אבל אם אתה מתחיל להשביח אנשים שיכולים לשמוע ממש טוב,
32:55
יכול להיות להם חוש טעם גרוע.
32:57
אתה מבין על מה אני מדבר?
32:58
זה קורה מפני ש…
32:59
החלקים במוח… למשל:
33:02
האונות הקדמיות הן איפה הרגשות;
33:05
אם אתה רואה אדם נדרס על-ידי משאית ואתה מפנה את הראש
33:07
זה בגלל שאתה מרחם על האדם הזה,
33:10
אבל אם אתה מסיר את האונה הקדמית של המוח
33:15
הבחור יכול לראות שתי מכוניות מתנגשות ולא להרגיש עצוב.
33:18
הוא אומר: “ראיתי את התאונה,
33:19
ראיתי את האנשים נשרפים בעודם בחיים, אבל ישנתי טוב באותו לילה”.
33:23
אז לאונות הקדמיות יש קשר חזק לרגשות.
33:26
האונות האחוריות… זה נקרא כריתת אונה.
33:29
לא, אנשים שעברו תאונות דרכים והם פצעו את… -האונות הקדמיות.
33:32
אין להם רגשות כאלה. -כן.
33:35
עכשיו, החלק האחורי של המוח
33:36
הוא המקום בו מידע חזותי מהעיניים עובר עיבוד.
33:39
אם אתה נפגע בצד האחורי של הראש
33:41
אתה עלול לאבד את הראייה.
33:42
העיינים מושלמות אבל העצבים בצד האחורי פגועים
33:45
המערכת האסוציאטיבית פגועה.
33:47
אתה חושב שאתה מבין למה אני מתכוון?
33:48
זה נזק פיזי.
33:50
אנחנו מתמודדים עם זה…
33:52
מנסים לראות כמה אדם יכול ללמוד עם חצי מוח.
33:54
נשים אותו במוסד חדש וננסה להגדיל את האותיות…
33:58
כל מה שנצטרך לעשות כדי לגרום להם להבין.
34:00
אם אנשים פוצעים את עצמם – ישנם אנשים שדופקים את הראש כנגד קיר בטון,
34:04
אז נרפד את הקיר עם גומי ספוגי – עבה, כך שאנשים לא יפגעו בעצמם
34:10
וננסה לעבוד על המצב שלהם.
34:12
אבל אם הם נולדו עם חצי מוח, נעשה דברים,
34:15
כמו שניסיתי להגיד בעבר,
34:17
אם יש לך חצי מוח, אמרתי שאם תיקח את עור אנושי
34:20
ותשים אותו בצלחת פטרי ותאכיל אותו
34:22
התאים שלו יתרבו, כך שתקבל מספיק עור…
34:25
אם אדם נשרף בתאונה ושני שליש מגופו נשרפו
34:29
הוא בדרך כלל מת.
34:30
אבל אם נוכל לייצר עור, ולא לבקש ממתנדבים,
34:34
נגדל עור ונתפור אותו – נוכל לפתור את הבעיות האלו.
34:38
האם הם לא עושים את זה כעת? -כן, הם עושים את זה כעת.
34:40
אז אם נוכל לגדל רקמת מוח – אם לאדם הוסר גידול
34:44
הוא לא יכול לדבר יותר…
34:46
אם נוכל להחליף את רקמת המוח הזאת על-ידי כך שנגדל רקמת מוח
34:50
ונחליף אותה בעזרת ניתוח ונלמד את האדם איך להזיז את הידיים מחדש
34:54
על-ידי מערכות אסוציאטיביות.
34:55
אני חושב שבעתיד…
34:57
אין לי ספק שהאדם יוכל להשיג כמעט כל דבר.
35:00
ההוכחה היא שהוא הצליח עד היום.
35:02
הוא היה מסוגל לעוף, להכנס מתחת למים בצוללות,
35:06
הוא מסוגל ללכת מתחת למים עם חליפת צלילה,
35:08
הוא יוצר לעצמו את הסביבה בחליפת הצלילה הזאת – חמצן…
35:11
אם אין לו משאבה שמזרימה חמצן הוא לא יכול לעשות את זה.
35:14
אז נראה לי שהאדם יכול לבנות מחסה,
35:17
הוא יכול להכנס מתחת למים, לחלל החיצון
35:20
ואין שום סיבה להגיד: “זה מה שהוא לא יכול לעשות”.
35:23
אין שום סיבה…
35:24
כל מה שאי פעם ראיתי מראה שהוא (האדם) למד יותר ויותר
35:27
איך לחיות בסביבות עוינות שלא תומכות בחיים.
35:31
הוא יכול לטוס במהירות של 30,000 קמ”ש בחללית
35:35
אתה יודע… שזה היה בלתי נתפס לפני 40-50 שנה.
35:39
אתה יודע למה אני מתכוון?
35:40
אז אני מניח שהאדם… אם הם לא יהרגו אחד את השני,
35:43
וימשיך ללמוד דברים חדשים, יוכל לעשות כל דבר שיחשוב עליו
35:47
אם הוא יעבוד על זה וילמד עליו יותר ויותר.
35:50
ראשית, הוא ימציא זריקות, יתן אותם לאנשים והבחור ימות
35:53
והם יפסיקו להשתמש בזריקות האלה – אין שום דבר אחרת לדעת.
35:56
אם לבחור יש עגבת, הם הזריקו לו כל מיני דברים,
36:00
והם מצאו שכספית תהרוג את חיידקי העגבת,
36:05
אבל גם תקצר לך את החיים.
36:07
אבל עם כספית אתה יכול לחיות יותר זמן עם עגבת מאשר בלי הכספית.
36:11
אז יש אלטרנטיבות אחרות; תמות בתוך שבוע או שתחייה.
36:15
עם טיפול בקרינה הם יכולים להקטין את הגידול הסרטני שלך,
36:19
אבל 5 שנים לאחר-מכן הוא יחזור.
36:21
אבל קרינה נותנת לך 5 שנים נוספות
36:24
תלוי בכמה מוקדם אתה תופס את הסרטן.
36:27
אתה מבין למה אני מתכוון?
36:28
אם אתה מטפל בו יותר מידי מאוחר
36:29
כשיש גרורות בכל הגוף שלך
36:33
קרינה לא עוזרת כל כך,
36:35
למרות שיכול להיות שתרוויח שנה
36:36
אבל אז תסבול – הוא יחזור שוב.
36:38
אז מה שאנחנו חייבים לעשות
36:40
הוא ללמוד איך לצמצם גורמים זרים שנכנסים למערכת שלנו
36:44
תאים שמתרבים במהירות:
36:47
למה הם עושים את זה? מה גורם להם לעשות את זה?
36:49
ואם לבחור יש מספיק כסף
36:51
כדי לבנות כל מיני מערכות תומכות חיים בצינורות זכוכית
36:55
והוא לומד אותן והכסף מפסיק להגיע – הוא חייב לעצור.
36:58
אבל אני מרגיש, שבכלכלה מבוססת משאבים
37:01
(תקבל) כל מה שאתה צריך, זכוכית…
37:02
אנחנו יכולים לייצר כל מה שאתה רוצה
37:04
כך שתוכל ללמוד את הדבר.
37:05
כיום, הם לא עושים הכל ברפואה,
37:07
הם עושים מה שהם יכולים להרשות לעצמם.
37:09
בתי-חולים מקצים כמות מסוימת של כסף למחקר
37:12
לא כל מה שהם צריכים.
37:14
אתה מבין את זה?
37:16
זאת הסיבה שאני נגד המערכת הזאת
37:18
בגלל שאם היית מדפיס שטר של דולר כנגד כל כרוב שקיים
37:22
היית יודע כמה כרוב יש,
37:24
אבל הדפסתו של כסף לא מייצגת דברים.
37:27
אם היית לוקח את כל הכסף שקיים באמריקה ומביא אותו למקום אחד
37:31
הוא לא היה מספיק כדי לבנות בתי חולים לכולם,
37:34
אבל יש יותר ממספיק חומרים.
37:36
זה ההבדל.
37:37
משאביים חומריים… אלה משאבים שחשובים.
37:40
האומות מתחילות להגיד: “היי, אנחנו צריכים את הנפט של החברה הזאת”.
37:43
ללא נפט, המערכת שלנו לא יכולה לתפקד, כיום.
37:47
בעתיד, בוודאי שהיא תוכל.
37:48
אבל האם נגיע לעתיד? לא.
37:49
אז אנחנו לוקחים נפט, אנחנו לוקחים מינרלים ממדינות אחרות
37:52
שהן לא מפותחות טכנית.
37:54
אנחנו שולחים לשם טכנאים ואנחנו חופרים עם מכונות שחופרות עמוק לתוך האדמה.
37:58
בקליפורניה, בחור היה קונה שטח
38:01
כי הסקר שהוא עשה מצא שיש שם נפט.
38:03
הוא היה קונה את השטח ושואב את הנפט.
38:06
עכשיו, המהנדסים אומרים: “אתה יודע, אנחנו יכולים לסובב את הצינור
38:09
“ולקחת את הנפט של השכן מהאדמה שלו”.
38:11
ידעת את זה?
38:12
הם היו חופרים בזווית ושואבים את הנפט מהאדמה של השכן, זה קורה.
38:18
אז נפט… אם אתה חופר בים
38:20
אתה יכול לסובב את הצינורות שלך בכיוונים שונים ולשאוב נפט.
38:23
כמובן שיש מגבלות על אורך הצינור.
38:25
אז אנשים בקליפורניה נהגו לעשות את זה.
38:27
הם היו מעצבים “קידוחי נחש”
38:29
שהקצה היה יכול להסתובב ולשאוב את הנפט מהשטח שלך,
38:32
ואתה תוהה למה אתה לא מקבל הרבה נפט,
38:34
אז אתה שוכר את הגיאולוג והוא אומר: “מישהו אחר לוקח את הנפט הזה”.
38:38
וזה הפך להרבה מאבקים משפטיים,
38:41
והיית תלוי בכמה כסף היה לך כדי להשיב מלחמה.
38:44
אתה מבין?
38:45
למה הם עושים את זה?
38:46
כי הבן-אדם רוצה נפט!
38:47
במקום ללכת למדינה אחרת ולקחת את הנפט
38:50
אתה יכול לעשות את זה על-ידי סיבוב הצינורות.
38:51
בעבר, אף אחד לא ידע על זה, מלבד מהנדסים.
38:55
והם אמרו: “תראה, בעיה שלך אם אתה לא יודע את זה”.
38:58
אז אם אתה ממשיך לדבר על הגינות
39:00
למה לעזאזל אתה מתכוון בזה?
39:01
לא לסובב צינורות לשטח של אנשים אחרים?
39:03
לא למכור סיגריות או וויסקי כי אנשים משתכרים ולא יכולים לנהוג טוב?
39:09
אין לך סוג כזה של סמכות היום,
39:11
זאת הסיבה שלא יכולות להיות לך הגינות ואתיקה.
39:13
האם אתה מבין את זה?
39:15
אז זאת לא שאלה של “פרסקו לא מאמין בהגינות ואתיקה”,
39:18
אתה לא יכול לקבל אותן בעולם בעל אופי טורף.
39:21
כמה זמן עבר?
39:25
52 דקות.
39:27
יש לך את הראיון ההוא ב-7, אז…
39:30
אלא אם-כן יש לכם שאלות נוספות שאתם לא מבינים.
39:36
זה היישום של יחסות.
39:38
שכל הדברים הם יחסיים.
39:39
אתה לא יכול לדעת בדיוק איך דברים עובדים,
39:42
אתה יכול לדעת רק את מה שאתה יכול לקלוט.
39:44
יש גאדג’ט שמדענים משתמשים בו כדי לדעת אם יש כאן שדה אלקטרו-מגנטי.
39:50
יש להם גם גאדג’ט שהם מנמיכים ממטוס, כמו דיסק גדול
39:54
עם זרם חשמלי בעיגול,
39:56
ואם יש הרבה ברזל מתחת לאדמה, הוא מאט את הזרם החשמלי.
39:59
אז במקום להסתובב רגלית – גיאולוגים שמחפשים ברזל,
40:03
המטוס מנמיך את הדבר הזה וטס מעל האדמה
40:06
ואומר לך איפה נמצא הברזל.
40:08
האם אתה מבין את זה?
40:09
על-ידי זרם שנע במעגליות בסליל,
40:12
וקוראים לזה ‘מגנטומטר’.
40:14
זאת הדרך שבה הם יודעים…
40:16
בעבר, היית חופר, מוצא מתכת ואומר: “זה מקום טוב”.
40:20
כיום, בעזרת פריזמה, סוג מסוים של פריזמה
40:23
מאורגנת בצורה מסוימת – אם אתה מכוון אותה לעבר כוכב
40:26
היא יכולה להגיד לך שאין חמצן על הכוכב, אין חנקן, אין מים…
40:30
הפריזמה – טווח הצבעים שבה, אומרים לך מה יש על כוכב-הלכת הזה.
40:33
זה התגלה בטעות;
40:35
כשהגרמנים יצרו מטוסים שהיו קלים וחזקים יותר
40:39
הם (בעלות הברית) לא ידעו ממה המטוסים עשויים
40:40
אז הם חיממו את המתכת כך שהיא בוהקת מרוב חום
40:43
הם העבירו אותה דרך פריזמה וקיבלו טווח צבעים,
40:46
וטווח הצבעים אומר – 2% מגנזיום, 1% פחמן, קובלט…
40:50
אתה יודע למה אני מתכוון?
40:51
זה נקרא ‘ניתוח הספקטרום’.
40:53
אז אנחנו יכולים לקבל ספקטרום מכל דבר כיום.
40:56
אם נחמם אותו כך שהוא בוהק מחום
40:58
אנחנו יכולים להגיד מה הוא מכיל.
41:00
כך הם יודעים שאין אוויר על הירח לפני שהם הגיעו אליו.
41:03
אבל אנשים נורמליים (שואלים): “איך הם יודעים שאין אויר על הירח?
41:05
“הם אף פעם לא היו שם…”
41:07
יש דרכים אחרות (לגלות)
41:08
אבל הם לא יודעים על ספקטרוסקופים.
41:10
אתה יודע, ניתוח ספקטרלי.
41:12
הרבה אנשים לא יודעים על הדברים האלה
41:14
אז הם (שואלים): “איך הם יודעים לעזאזל?!
41:15
“הדעה שלי טובה בדיוק כמו שלהם!”
41:17
הם לא בודקים את העניין ושואלים: “איך הם יודעים?”
41:20
הם מעלים ספקולציות, אתה יודע למה אני מתכוון?
41:22
וזאת הסיבה שיש לנו כל כך הרבה צרות עם אנשים
41:25
כי אין להם דרך משותפת לחיפוש מידע.
41:28
הם אומרים: “ובכן, אם אתה שואל אותי,
41:30
“אני חושב שהדעה שלי טובה בדיוק כמו שלך!”
41:33
(והקהל מוחא כפיים) יופי…
41:35
אנשים מרגישים… הם רוצים להרגיש שווים לך.
41:37
הם אומרים: “זאת הדעה שלך! עכשיו אני הולך לתת לך את שלי”.
41:40
אז הם חושבים שדעה אחת טובה כמו השנייה,
41:43
וזה תקף בקרב אנשים שלא יודעים איך לבדוק דברים לעומק.
41:47
הם צריכים להגיד: “אני תוהה איך הם יודעים שאין מים על הירח?”
41:50
אבל בזמן שהם תוהים על כך, הם לא ניגשים למחשב ובודקים איך אנשים יודעים את זה.
41:55
אני לא יודע אם המחשב שלך יוכל להתמודד עם זה,
41:57
אבל המחשב שלך יתן לך מידע על כל שלב בפיתוח מתכות עם זיכרון,
42:01
אם אתה יודע… אם אתה כותב ‘מתכות עם זיכרון’
42:04
או אתה כותב ‘חומרים עם זיכרון’
42:06
אתה תקבל יותר תוצאות מאשר ‘מתכות עם זיכרון’.
42:08
אם תכתוב ‘מהו זיכרון?’
42:11
אתה יודע למה אני מתכוון?
42:12
ובכן, זאת שאלה אחרת לגמרי.
42:14
אנחנו לא שואלים את השאלות האלה בגלל שלא חונכו לשאול שאלות כאלה.
42:19
חונכו כך: “אם אתה משיג כסף תוכל לקנות כל דבר;
42:21
“רולס רויס, או בית גדול עם 40 חדרים”.
42:24
אז רוב האנשים מכוונים לכסף לא לכלים מדעיים.
42:28
אם אתה תוהה למה אנשים חושבים רק על להרוויח כסף?
42:30
כי הם יכולים לקנות כל רכב, כל בית, הם יכולים לשחד אנשים…
42:33
אתה יודע למה אני מתכוון?
42:34
כסף הוא סמל והוא יכול להשיג לך כל דבר שאתה רוצה,
42:37
אבל אם אתה לומד כימיה אתה עשוי לדעת על חומרים כימיים,
42:39
אבל אתה לא יכול להרשות לעצמך לחיות בבית יפה.
42:42
זאת הסיבה שאנשים מוכוונים לכסף.
42:45
לא בגלל שהם ‘רעים’ או ‘חמדנים’,
42:47
אלא בגלל שכסף נותן להם את מה שהם רוצים
42:49
ובלעדיו הם לא יכולים להשיג את מה שהם רוצים.
42:52
האם זה ברור מאוד?
42:53
זה מחזק (מתגמל) עבור אנשים.
42:55
עכשיו, אם לעזור לאנשים נותן לך חיזוק, במקום כסף,
42:58
זה משהו אחר.
42:59
אבל אתה תפגע…
43:01
תהיה חייב לנסוע ברכב שמתקלקל
43:03
בגלל שאין לך כסף לקנות רכב שלא מתקלקל.
43:06
מרצדס חדשה תחזיק יותר מעמד מהמכונית הממוצעת,
43:10
אבל אתה לא יכול להרשות לעצמך את זה.
43:11
ואם תשתמש בבלמים מגנטיים הם יחזיקו מעמד יותר זמן,
43:15
אבל אתה לא יכול להרשות לעצמך את זה.
43:16
אבל אנשים עם כסף שואלים: “מה מערכת הבלמים הטובה ביותר?
43:18
“אני אקח שתיים”.
43:20
אתה יודע למה אני מתכוון?
43:21
“ואיך אני הופך את הבית שלי לחסין לאש?”
43:23
אתה עושה את זה ואת זה… מבין?
43:25
והם יכולים להרשות לעצמם את זה.
43:26
בלי כסף, אנשים משתינים עלייך;
43:28
אתה ישן ברחוב, מרושש…
43:30
והם אומרים: “הבחור בטלן!”
43:32
פגשתי (את מי שהם קוראים להם) ‘בטלנים’
43:34
שהיו כל כך מלומדים
43:36
שהם לא רצו לקחת שום חלק במערכת הזאת.
43:38
הם חיו בעוני.
43:39
אני חושב שסיפרת לך על הבחור בהאיטי
43:41
עם החולצה שעשויה רק מטלאים…
43:43
לא יכולתי להגיד מה היא החולצה האמיתית!
43:45
בגלל שהיו לה כל כך הרבה טלאים,
43:47
והוא ידע הרבה על סמנטיקה,
43:49
אבל הוא היה…
43:50
החולצה שהוא לבש נראתה כאילו מישהו שם עליה רימון ופוצץ אותה;
43:54
היו בה המון חורים והיא הייתה קרועה, והוא בכל זאת כיפתר אותה
43:58
כי זה כל מה שהיה לו,
43:59
אבל הוא אהב לקרוא,
44:01
והוא ידע הרבה מאוד,
44:03
על מה שהוא קרא,
44:06
אבל כולם השתינו עליו.
44:08
ודיברתי איתו שעות
44:10
הוא היה פיקח מאוד,
44:11
אבל הוא לא… הוא לא יכל להזדהות
44:14
עם להיות חלק מהעולם הזה.
44:16
אתה יודע… אז הם נחשבו ל’בטלנים’.
44:19
ואני מחשיב פוליטיקאים ל’בטלנים’!
44:21
ואנשים שמתכננים מטוסי קרב – ‘בטלנים’!
44:24
אתה מבין?
44:25
והאנשים שיצרו את פצצות האטום – מסוכנים,
44:28
כי הם נתנו אותן לאנשים שלא היו מספיק פיקחים כדי להשתמש בהן.
44:31
הם לא יכלו לחשוב על זה,
44:33
אבל הם אהבו את האתגר
44:35
של פיתרון הבעיה.
44:36
אבל הם לא… אתה לא…
44:38
אתה יודע, אפילו בתנ”ך כתוב:
44:39
“לא תזרוק את פנינייך בפני חזירים”.
44:41
אתה יודע מה זה אומר?
44:42
אם אתה נותן לחזיר פנינה
44:43
הוא לא אומר: “וואי, זה נהדר! תודה!”.
44:45
אם אתה נותן פצצת אטום למדינה לא מפותחת
44:48
הם יפוצצו לחתיכות אנשים שהם לא מסכימים איתם,
44:50
והם ירעילו את האדמה… לא אכפת להם מזה.
44:52
הם לא פיקחים מספיק כדי להשתמש בהן.
44:54
זה מה ש”לא תשליך את פנינייך בפני חזירים” אומר לי.
44:57
אל תיתן לאנשים פצצות אטום, אל תיתן להם מפציצים
45:00
אלא אם-כן, הם לומדים לחיות ביחד בשלום,
45:02
אז אתה נותן להם מטוסים וספקטרוסקופים, ודברים כאלה…
45:06
אז כשמחנכים ילדים בניתוח ספקטרלי ועל מגנטומטרים
45:11
ועל כל הדברים שהם לא יודעים שקיימים,
45:13
הם לא יסיקו את המסקנות שלהם בעצמם
45:15
הם יגידו: “בוא נשתמש בספקטרומטר על זה וננסה לגלות”.
45:19
הם אפילו לא חושבים בצורה הזאת היום,
45:21
הם אומרים: “האדם תמיד יהיה חמדן, לא משנה מה תעשה!”
45:24
אתה יכול להגיד שהאדם תמיד היה חמדן בשל תנאי מחסור
45:28
או פחד מפני איבוד רכוש.
45:29
לאדם יכולים להיות מיליון דולרים והוא עדיין יגנוב,
45:31
בגלל שהוא רוצה לאבטח את העמדה שלו.
45:34
הוא רוצה להבטיח, שגם אם הבנקים כושלים…
45:36
יש לו כסף קבור מתחת למזרון, או מתחת לאדמה בחצר האחורית, אתה יודע…
45:41
אנשים הם חסרי ביטחון בגלל שהם חוו
45:43
קריסת בנקים, וכל הכסף שהם שמו בבנק נעלם,
45:47
כי הבנק התקשר לבנקים אחרים ואמר:
45:49
“אנחנו הולכים להיסגר עוד 3 חודשים, תוציאו את הכסף שלכם…”
45:53
לחברים שלהם, בעסק הבנקאות,
45:56
הם קודם כל עשו את זה, כך שלא נשאר דבר (לאנשים).
45:58
אף על-פי שבחור עבד כל חייו וחסך
46:01
שמונה מאות אלף דולר.
46:03
כשהבנקים קרסו, הם עמדו בטור ארוך מחוץ לבנק
46:05
ודרשו את הכסף שלהם! הבנקים אמרו: “אין לנו אותו”.
46:08
ואנשים התאבדו, כי הם הרגישו שהם איכזבו את המשפחות שלהם.
46:12
אז אנשים שלא מפקידים כסף בבנקים,
46:14
יש להם כספת, בבנק, בה אתה יכול לשים מזומן
46:18
ואתה לא מקבל על זה ריבית, אבל הבנק לא יכול לגעת בזה,
46:21
הוא לא יכול להשקיע את זה.
46:23
אז זאת הפכה לצורה של ביטחון,
46:26
אבל אם היית מפקיד מיליון דולר בבנק,
46:27
אם היית עושה את זה,
46:29
ואתה מקבל ריבית,
46:30
אתה מרוויח בערך 50,000 לשנה בריבית,
46:32
אז אתה לא צריך לדאוג בקשר לשום דבר,
46:34
אתה יכול לחיות מ-50,000 בשנה, כל עוד המיליון שלך נשאר שם,
46:38
וזה מהווה נטל על גבם של אנשים אחרים.
46:40
כן? -כדאי שנרד…
46:44
כן, אוקיי…
46:46
אני מקווה שקיבלת משהו שאתה יכול להשתמש בו.
46:48
תודה, ז’ק.
46:50
אתה צריך כלים לחשוב בעזרתם.
46:52
ללא כלים, אתה לא יכול (לחשוב).
46:56
אתה יודע שהרבה אנשים נורמליים, כמו פיזיקאי מסוים,
46:59
באמת מאמין שיש לו זכות לדעה שלו ולך יש זכות לשלך.
47:03
אתה יודע למה אני מתכוון?
47:04
אבל הוא אפילו לא מאמין בזה באמת.
47:06
לא. -הוא חושב שהדעה שלו טובה יותר משלך.
47:09
“תראה מה לי יש, תראה מה לך אין…”
47:11
זה קנה המידה שהוא משתמש בו.
47:12
הוא גם ממש שמרן כלכלי, אתה יודע…
47:15
עכשיו, האם אתה מעדיף שיהיה לך מוח שמבין דברים או מיליארד דולר?
47:19
עם מיליארד דולר אתה עדיין יכול להיות לא מאושר ולחיות חיים רקובים,
47:23
בגלל שאין לך כלים להתמודד עם בעיות אחרות.
47:29
ואני לא יודע איך, מלבד לדבר לאנשים כאן,
47:33
לנסות לתת להם דחיפה לעתיד.
47:35
כל דחיפה שאצליח לתת להם היא רק חלק מהדרך.
47:38
ואני מנסה לא לשמור בלב…
47:40
הייתי רוצה לדבר איתם על הרבה דברים,
47:42
אבל אני לא יכול לעשות את זה, כי הם לא יבינו על מה אני מדבר אם הייתי עושה את זה,
47:45
מייד. -זה נכון.
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s