ז’ק פרסקו – הרצאה מה-05.08.2011

מהנדסי תכנון יודעים מעט על מכונאות
0:05
אבל המכונאי הוא הבחור שיוצר את החלק.
0:10
אם יכולת ליצור מכונאי אוטומטי
0:12
זה היה אידיאלי.
0:14
מה ההבדל בין זה שאין לך ציפיות לבין זה שלא אכפת לך?
0:18
אני חושב שהן שתי גישות שונות.
0:20
נכון.
0:21
ובכן, הדרך שבה ילדים מחונכים…
0:23
אם אתה מחנך אותם כך שיהיה להם אכפת
0:25
ממה שהם עושים
0:26
והם רואים את היתרון בכך
0:28
הם לא יהיו “לא אכפת לי”.
0:30
הם יהיו כאלה רק כשהעניין לא משפיע עליהם יותר מידי
0:32
אבל הם יהיו מודאגים כי רעידות אדמה ביפן
0:36
יכולות להשפיע על אנשים כאן
0:37
אז הם יהיו סקרנים:
0:38
“אני רוצה לדעת מה הן (רעידות אדמה) יכולות לעשות”
0:40
אני לא יכול לדמיין ילדים שמחונכים
0:42
ללא שום קשר לעולם שמסביבם.
0:45
אנשים שלא אכפת להם מדברים
0:47
לא תלויים בדברים האלה
0:49
או שהם לא רואים את הקשר שלהם לדברים האלה.
0:52
היית אומר שזה נכון?
0:53
יש אנשים שלא עושים שום סוג של ביטוח
0:56
אפילו אם הם יכולים להרשות אותו לעצמם
0:58
כי הם חושבים שאלוהים ידאג להם.
1:00
הייתי אומר, שעם הזמן
1:02
אפילו אנשים דתיים יוותרו על הדת
1:04
ככל שהם יהיו מלומדים טוב יותר
1:07
בעזרת רפרנטים, אתה יודע…
1:09
אני לא יודע אם הספרים על סמנטיקה נוגעים בדת.
1:12
אני לא זוכר, אני מניח שכן.
1:14
הם חייבים
1:16
מפני שכדאי להפוך אנשים לשפויים
1:18
אתה חייב לגעת בדת.
1:20
אתה חייב להגיד שזו גישה פחות שפויה
1:22
אבל אתה חייב להגיד את זה בצורה כזאת
1:25
כך שהאדם הדתי יוכל להזדהות עם מה שאתה אומר.
1:28
זאת האומנות, זאת נקראת האומנות.
1:32
רפואה היא אומנות, לא מדע
1:34
כי הם לא יכולים להגיד:
1:36
“נשתיל איבר חלופי בגוף שלך והוא יעבוד לנצח”.
1:39
הוא מתקלקל, לפעמים הוא לא עובד,
1:42
לפעמים תרופות שעובדת על אדם אחד לא עובדת על אדם אחר,
1:45
אז חייב להיות לך רפרנט כלשהו של האדם ההוא;
1:48
“האם אתה אלרגי למשהו?”
1:50
תבנה רשימה שלמה
1:51
על כל האנשים
1:53
כך שהרופאים יוכלו לקבל החלטות הולמות יותר.
1:56
האם זה הגיוני? -כן.
1:58
אז אתה חייב לאסוף מידע על אנשים.
2:00
ובכן, בעבר זה היה לוקח המון תיקיות,
2:03
היום אתה יכול לעשות את זה על דיסק קטן.
2:05
אתה יודע למה אני מתכוון?
2:07
כי סביר שיש שווי ערך מספריים שהם הרבה יותר טובים
2:11
מאשר חיבור מדעי ארוך עם מילים לטיניות ארוכות.
2:15
אתה יודע למה אני מתכוון?
2:16
יש הרבה מילים שאפשר להפוך להרבה יותר פשוטות.
2:19
כשרפואה הופכת למדע…
2:22
יש היבטים מסוימים בה שהם מדעיים
2:24
אבל הרבה ממנה לא.
2:25
כשהיא הופכת למדע,
2:27
הם יכולים להגיד לך אם הם יכולים לעזור לך או לא
2:30
או שעדיין לא. “אנחנו לא יודעים”
2:33
ובכן, מה לעזאזל הם עושים אם הם לא יודעים?
2:36
הם עדיין גובים ממך כסף.
2:38
בסין אתה משלם לרופאים שלך כשאתה בריא, מעט מאוד.
2:41
כשאתה חולה הם לא מקבלים משכורת.
2:43
אז התמריץ שלהם הוא למצוא תשובות.
2:46
אבל בעתיד,
2:47
אנחנו חייבים להגדיר “מה הם חיים?”
2:49
למה חלק מהתאים משנים צורה או משתנים?
2:53
והסכנה שבשינויים גנטיים, אתה יודע…
2:56
כל הדברים האלה
2:58
אבל היום הם לא יכולים להרשות לעצמם לעשות את כל זה.
3:01
זה יעלה לך סכום אינסופי של כסף לעבור ניתוח
3:04
אם רופאים היו משלמים על כל זה.
3:08
אלה כללי המשחק, אתה יודע למה אני מתכוון?
3:10
אם לא נשנה אותם, יהיו לנו בעיות.
3:13
אלה הבעיות שמייצרות את מה שאתה קורא לו: ‘חשיבה’.
3:17
אתה רוצה למצוא דרך להיחלץ מהבעיה;
3:19
אם אתה הולך דרך קניון
3:23
אתה יכול ליפול ממנו.
3:24
אם אתה זוחל, או שאתה מותח חבל מעליו, כך שתוכל להיאחז…
3:29
הייתי אומר שהם עברו את כל זה.
3:31
ההיסטוריה של השפיות מבוססת על שגיאות.
3:34
התנהגות שפויה היא – פחות שגיאות.
3:37
התנהגות שפויה יותר, משמעותה – פחות שגיאות
3:39
זה לא אומר בלי שגיאות בכלל.
3:40
-זה לא בהכרח שאדם פרימיטיבי היה לא שפוי
3:43
ביחס למקום שממנו הגיע. -לא, בכלל לא.
3:45
כולם מותאמים בצורה מושלמת למקום שממנו הם מגיעים.
3:49
אם אתה יודע מה הכוונה.
3:50
זה כל מה שאתה צריך לדעת.
3:52
אבל אם אתה מאשים אדם בהתנהגות שלו,
3:55
זה כמו להניח שיש להם רצון חופשי
3:58
והם רשעים.
3:59
אדם שהציקו לו כל החיים
4:02
נוטה להציק לאחרים
4:04
כדי לשמור על אותו סטטוס של לחץ חברתי.
4:06
אם חונכת כילד
4:08
יש יותר סיכוי שתעשה שימוש טוב יותר במה שלמדת
4:11
אבל כמבוגר…
4:13
אני בודק את סך כל החשיפה שלהם לסביבה.
4:17
אין לי שום שליטה על מה שכל אחד עושה
4:19
הרקע שלהם, במידה גדולה
4:21
מכריע זאת.
4:23
אחרי שאתה קצת מדבר עם אנשים
4:25
אתה שואל: “האם מה שאני מדבר עליו מעניין אותך?”
4:27
הבחור אומר: “בכלל לא!”
4:28
תחתוך מהשיחה.
4:30
“אני מתעניין בעסקים ומכירות”.
4:33
זה כל מה שהם יכולים להגיד.
4:35
אמא שלי לא רצתה להקשיב להרבה נושאים
4:37
עד שגרמתי לה להפתח אליהם
4:39
אבל אנשים נורמליים נוטים להגיב למילים:
4:42
“קשה לי”. -“באמת? איפה?”
4:46
אם קשה לך
4:48
האם יש לך את האמצעים לשלוט בארועים האלו?
4:50
(הבחור אומר) לא.
4:51
אז יהיה לך קשה באופן מתמשך.
4:54
אם אתה לא יכול לשלם שכירות
4:55
בעל הבית זורק אותך החוצה.
4:57
זאת תוצאה של פעולה ממוסדת.
5:00
אם בעל הבית שלך הומניסט
5:02
הוא היה אומר: “תראה, יש משבר כלכלי
5:03
“אתה יכול להישאר עוד חודשיים
5:05
“תנסה למצוא עבודה
5:06
“כי אני לא יכול לשלם מיסים על הבניין שלי אם לא תשלם”.
5:09
אתה מבין למה אני מתכוון?
5:10
אם הוא מסביר לך את המצב
5:11
הוא אומר: “הייתי מעדיף לחיות בכלכלה מבוססת משאבים
5:15
“שבה לא אהיה חייב לעשות את זה…”
5:16
אני חושב שהרבה אנשים היו מעדיפים לא להיות אכזריים
5:19
אם הם לא היו חייבים להיות.
5:21
אכזריות היא אמצעי הישרדותי.
5:23
אני אקרא לזה אכזריות – כשאתה זורק אדם לרחוב.
5:26
גוזלים, שרק עתה נולדו, מנקרים אחד את השני.
5:29
כן.
5:30
יכול להיות שיש מכניזמים במערכות ביולוגיות…
5:33
זה מולד בתרנגולת. -זה מה שאני אומר.
5:35
-התרנגולות מנקרות אחת את השנייה כי יש כמות מוגבלת של אוכל.
5:39
אם היה אוכל מפוזר בשפע
5:41
כך שהתרנגולות לא היו צריכות להתרכז מסביב לקערה אחת
5:43
יכול להיות שדרגת הניקור לא הייתה מתרחשת.
5:45
זה פוטנציאל, נטייה…
5:48
לאורגניזם יש נטייה לעשות את זה כשהוא נופל (להושיט את היד)
5:52
אתה יודע למה אני מתכוון?
5:52
כך שהוא לא יפול על הפנים או על הראש.
5:55
למרות שהם לא נפלו בעבר.
5:58
לא, הם חייבים ליפול.
6:00
אז אם ילד נופל…
6:01
כן, ילד תמיד שובר את הנפילה.
6:03
ובכן, בפעם הראשונה שהילד נופל, האם הידיים יושטו לפני שהוא פוגע בריצפה אוטומאטית?
6:07
כן.
6:08
אם הראש נע לכיוון הריצפה. -כן.
6:10
אבל אתה חייב לזכור שלילד היה ניסיון עם דחיפות;
6:13
הוא נדחף בגוף (ברחם) לכיוון הזה ולכיוון ההוא
6:15
וכשהריצפה מתקרבת, הוא דוחף אותה.
6:18
אם הוא דוחף כל דבר
6:20
יש לזה נטייה
6:22
לקיים פעולות שמונעות את זה.
6:25
אבל אם ילד גדל בסביבה נטולת כוח כבידה
6:28
יהיו לו תגובות שונות לחלוטין.
6:32
אם מהנדסים, נגיד, גדלו
6:34
על כוכב שבו כוח הכבידה חזק פי 4
6:36
כל הסטנדרטיים והמדידות ההנדסיות היו שונים.
6:39
ואם הוא היה מגיע לפה
6:41
הוא היה צריך לבסס קודם כל “מה יש לנו פה?”
6:44
אתה יודע מה הכוונה?
6:45
“אני לא יודע”.
6:46
אז הוא היה צריך למדוד את כל הדברים האלה
6:48
ולשנות את החישובים שלו
6:49
כדי להתאים לנסיבות החדשות.
6:52
אז סביבה משתנה היא טובה מאוד.
6:56
כשמדענים מגיעים לפיזיקת חלקיקים
6:59
אם הם לא יכולים לתמרן את החלקיקים, הם לא יכולים לעשות בעזרתה הרבה.
7:03
ויש מיקרוסקופ
7:07
שיש לו שם שונה
7:09
שכחתי את השם שלו…
7:10
יש בו תזוזות שדה.
7:13
הייתי נוהג לזכור מיליארדים של פיסות מידע
7:15
היכולת קצרת הטווח לספוג מידע היא יותר קשה. -כן.
7:19
ובכן, ככל שאתה מזדקן, נראה ש…
7:22
נראה שהדברים התלמיים (איזור במוח) הישנים יותר נוטים להישאר.
7:26
כמו להכין את עצמך לנפילה, זה נוטה להישאר.
7:29
נראה שזה כמעט צעד אבולוציוני לאחור. -כן.
7:33
ובכן, אלא אם כן הגוף היה קולט יותר.
7:35
באותו רגע אתה מגן על עצמך
7:37
אתה נוטה להגן על עצמך;
7:39
אם יש שריפה, אתה נוטה לברוח ממנה.
7:41
כשאתה לומד משהו בגיל 17
7:44
הנתיבים נוצרים במוח.
7:46
אלא אם אתה…
7:47
כל פעם שאתה שר שיר כלשהוא יש אסוציאציה חדשה
7:51
ידעת את זה?
7:52
אז יש לך מיליארדי חזרות כאלה:
7:55
“מה שלומך מרי? מה שלומך ג’ורג? מה שלומך סם?”
7:58
ובכל פעם שאתה אומר ‘מה שלומך סם?’ נוצר נתיב חדש
8:01
כי אתה בדיוק רואה את סם.
8:02
אבל יש לך אלפי נתיבים חסרי תועלת
8:05
נתיבים שנובעים מהחזרות האלו
8:07
ואילו מחשב, לא היה יכול לבנות אלפי נתיבים שחוזרים על עצמם
8:10
הוא היה יכול להשתמש בנתיב אחד
8:12
והייתה לו מערכת אחסון יעילה יותר.
8:15
אבל ככל שאתה מזדקן
8:16
אם אתה לא משתמש בזה
8:18
וזה מתנוון…
8:20
כמו למשל, אם אני מרצה על נושאים מסוימים די הרבה
8:22
אני יוצר נתיבים חדשים
8:24
באותו נושא
8:25
אני לא שב ומתייחס לנתיבים הישנים במוח.
8:28
אתה יכול להבין את זה? -כן.
8:30
אבל, בכל זאת, המוח של כולם בתרבות הזו
8:32
רווי בנתיבים… -חזרות, המון חזרות.
8:36
אתה יכול להבין את זה?
8:37
‘בוקר טוב’ זה חזרה
8:39
וזה נתיב חדש.
8:41
כל פעם שאני אומר: “רוקסאן, תביאי לי כוס מים”
8:43
זה נתיב חדש בראש שלי
8:46
ורוקסן שומעת את זה ומביאה לי כוס מים
8:49
אבל אם הייתי בן 17 היא הייתה אומרת:
8:51
“תביא כוס מים בעצמך!”
8:53
התגובה הייתה שונה, אתה יודע…
8:55
זה קצת יותר קשה לי להביא כוס מים לעצמי
8:57
מאשר לך להביא לי כוס מים.
8:59
אלא אם כן אתה מאוד עייף
9:00
תגיד: “תקשיב, הרגע חזרתי מטיפוס של 60 ק”מ
9:03
“תביא מים לעצמך!”
9:05
תן לי סיבה לדחייה שלך, אתה יודע… -כן.
9:07
אנחנו נוטים לעזור לאנשים, יש נטייה כזאת.
9:11
אם אדם מתקשה אנחנו נוטים לעזור לו
9:13
אחרת לא היו אנשים שמתלכדים
9:16
אם לא הייתה לנו נטייה לרמה מסוימת של הזדהות.
9:20
ובכן, חייב להיות הסבר אבולוציוני די טוב למנגנונים האלו
9:24
יש לזה ערך הישרדותי – זה ההסבר.
9:27
בלוטת יותרת המוח
9:28
היא אמצעי שליטה מרכזי על כל ההפרשות הפנימיות
9:32
כך מאמינים.
9:33
אז אם בלוטת יותרת המוח נחלשת ונשחקת
9:37
אז היא לא מווסתת (את ההפרשות האלה).
9:39
ואם יש לך…
9:41
אם תאים מוכפלים, נניח, 75 פעמים ואז הם עוצרים
9:45
בגלל מנגנון אחר.
9:47
אם היינו יכולים…
9:48
יש אמונות היום
9:50
שאליגטורים יכולים לחיות זמן רב
9:52
כי הם לא נתקלים במוות של תאים.
9:55
יש להם רפלקסים פשוטים;
9:57
הם פשוט מחפשים מזון
9:59
והם נכנסים מתחת למים
10:00
אבל הם לא תוהים על הטבע של הסביבה שלהם
10:03
או אם הולך לרדת גשם היום
10:04
או אם יהיו מספיק מים באגם…
10:06
הם לא בוחנים שום דבר.
10:08
כלב עשוי לשבת ליד החלון
10:11
ולחכות לאדם שיגיע לקראת 5.
10:13
לקראת סוף היום, לכלבים יש התנהגות של ציפייה.
10:18
האם ראית פעם כלב עושה את זה?
10:19
מחכה ליד הדלת ב-5?
10:21
ובכן, הם לא כל כך קרובים
10:23
הם מחכים ב-3… עד 5…
10:25
כי הם לא יכולים…
10:26
הם לא כל כך טובים בלחבר זמנים
10:28
כמו ש’קרוזיבסקי’ מכנה את זה
10:29
אתה יודע…
10:30
‘קרוזיבסקי’ מצביע על הרבה דברים שונים
10:33
הוא אמר: “אדם הוא ‘מחבר זמנים'”, אתה יודע?
10:35
בזמן שמבחינת רוב החיות אין ‘רביעי’, ‘חמישי’, ‘שני’
10:39
הן לא מחברות זמן
10:40
ופיל יעזור לפיל אחר במצוקה.
10:43
ראית את זה פעם?
10:44
שני פילים יעמדו לצד אחד שפצוע ויעזרו לו.
10:48
הם מבינים את הדברים האלה.
10:50
יש להם מוח שונה.
10:52
יש לו מערכות אסוציאטיביות רבות יותר
10:54
אבל אין לו…
10:55
הם גם מאוד לא צפויים, הפילים.
10:57
הם יכולים להשתנות בין רגע.
10:59
כלבים לא משתנים בין רגע
11:01
אלא אם כן הם מגזע מסוים.
11:03
אתה יודע למה אני מתכוון?
11:05
הפרשות פנימיות שונות.
11:07
אז אתה יכול לכתוב ספר על הטווח של ההתנהגות
11:10
כלבים מסוימים טובים בלרעות כבשים.
11:13
הם לומדים את זה מהר, כלבים אחרים לא.
11:16
זה קשור למנגנונים בלוטתיים תורשתיים
11:19
אבל הם לא נולדים עם אינסטינקטים לרעיית כבשים
11:22
הם לומדים את זה.
11:23
הם נובחים והכבשה זזה.
11:25
אם הם היו נובחים והכבשה הייתה רצה אליהם ובועטת בהם
11:25
אם הם היו נובחים והכבשה הייתה רצה אליהם ובועטת בהם
11:25
הם נובחים והכבשה זזה.
11:28
הייתה להם תגובה שונה.
11:30
אז ‘בולדוגים’, כמו שאני מבין את זה
11:32
נהגו להיות אכזריים.
11:34
אתה יודע… אבל היום
11:37
הם מריירים הרבה ומלקקים את היד שלך
11:40
והם שונים מאוד.
11:41
כשבייתנו חיות, הרבענו את אלה שהיו פחות אגרסיביות
11:45
ומכרנו אותם.
11:47
אנשים לא רצו חיות שלא למדו שום דבר
11:50
שהיו מחרבנות בבית כל הזמן
11:51
למרות שהוצאת אותן החוצה.
11:53
ובכן, אם היית מוציא אותם החוצה מספיק
11:55
ויוצר אסוציאצייה כואבת עם חרבון – הם לא היו מחרבנים.
11:59
אבל חלק מהכלבים לומדים מהר יותר מאחרים
12:01
ואלה הכלבים שאנחנו בוחרים.
12:03
ואותו דבר לגבי סטודנטים
12:05
אבל הסביבה שלהם קובעת, במידה גדולה יותר
12:09
מה הם לומדים.
12:10
אז, כמו למשל אם אתה אומר…
12:11
הבוס שלך גם זקן, נכון?
12:13
הוא בערך בן 50-60?
12:15
לא, הוא בערך בן 75.
12:17
כן, אז הוא פחות נוטה ללמוד דברים חדשים
12:19
כי הוא בוחן את הדברים הישנים
12:21
יש לו מיליוני נתיבים.
12:22
‘מוח פלדת אל-חלד’
12:25
הוא לא היה יכול להסתגל לסביבה משתנה.
12:27
אם הוא היה נכנס לג’ונגל האפריקני
12:30
הוא היה חסר מושג.
12:32
ובכן, יש הרבה אנשים כמוהו.
12:34
אני מוצא שזה נכון לגבי הרבה אנשים עשירים.
12:37
הם… אם אתה רוצה להשתמש במילים כמו; הם ‘מבריקים’… בהשקעות.
12:41
זה אומר שיש להם ידע טוב על זה.
12:45
רק עד ש…
12:46
זה הזמן שבו בנקאים התחילו לקפוץ מהחלונות
12:48
כשהתהליך שלהם לא עבד יותר.
12:51
הם הרגישו שהם איכזבו את המשפחות שלהם
12:54
והם לא יכלו להסתכל להם בפנים
12:55
אם הבנק קרס.
12:57
אם עבדת שנים בבנקאות ואתה מאמין שזה עוזר לך לתמוך במשפחה שלך
13:02
אין לך… אין להם משהו אחר לפנות אליו
13:05
כמו שלבוס שלך אין לאן לפנות.
13:07
אין לו וריאציות אחרות.
13:09
הייתי אומר שאדם שמטייל מסביב לעולם
13:11
ייטה יותר לצאת לטיול באפריקה
13:15
ויידע שהוא בטיול
13:18
וששומרי הראש שלוקחים אותו לטפס בשוודיה
13:21
הם מטפסי הרים מקצועיים.
13:22
הם לוקחים אותך במעלה ההר, והם יודעים איך לטפס עליו
13:26
והם מייעצים לך.
13:27
איך קוראים להם? אתה זוכר?
13:30
‘שירפה’. -אוקיי.
13:32
אז יש לך מקצועות שונים
13:34
שיש להם אסוציאציות…
13:36
אסוציאציות חזקות בתחום הזה.
13:39
אבל אם אנשים, תיירים, לא היו מגיעים למדינה שלך יותר מידי
13:42
המקצוע שלך הופך למכאיב
13:45
כי אתה לא יכול לעסוק בו.
13:46
אתה מבין?
13:47
עורך דין לא היה יודע מה לעשות…
13:49
כשאדם שהיה בנקאי השקעות פורש
13:52
אלא אם כן הוא מייעץ לאנשים או מלמד באוניברסיטה
13:55
הוא הופך לסנילי.
13:57
אתה יכול להבין את זה?
13:58
כי הוא לא משתמש בראש יותר.
14:00
אז יש אנשים טובים מאוד שהופכים לסניליים
14:04
כי הם פורשים מוקדם
14:06
והם הולכים ומשחקים בקלפים.
14:08
זה מה שהם עושים.
14:09
או שחמט.
14:10
או שהם הולכים למסלול גולף ומכים בכדור
14:14
ל-300 מטר ואז מנסים למצוא אותו,
14:17
שזה דבר מגוחך לעשות!
14:19
אבל, הייתי אומר
14:21
שאלו דברים שיוצרים אי-סדר במוח;
14:23
בייסבול, משחקים, יהיו חזרה
14:25
תמיד חזרה.
14:27
יש לי נטייה לחזור על עצמי
14:29
אם אני פוגש אנשים חדשים.
14:31
אבל יש לי כל כך הרבה תחומים
14:33
שבהם אני צריך לעבוד לפי משוב
14:36
מאנשים, כשהם שואלים שאלות
14:37
אני חייב ליטות לכיוון האדם הזה
14:39
אז זה יוצר יותר אסוציאציות עצביות מאשר פחות.
14:44
אבל
14:45
יש, כמו כל המקצועות…
14:47
הקצב יודע איך לחתוך בשר בכל האיזורים השונים.
14:51
אם הוא פורש מוקדם
14:53
אם הוא היה קצב רוב חייו
14:56
יש סיכוי לסניליות.
14:58
אולי מחלת אלצהיימר, אולי
15:02
בגלל חוסר שימוש במוח.
15:06
אני לא יודע את זה בוודאות
15:08
אבל זה יכול להיות.
15:09
אני חושב שאמרתי לך מה שהאמנתי שיוצר ימנים ושמאליים
15:14
אם מאכילים אותם על השד השמאלי, אם יד אחת חופשית
15:17
היא תלמד יותר, תבנה יותר אסוציאציות
15:20
מאשר היד שלא מסוגלת לזוז יותר מידי.
15:23
אני חושב שיכול להיות שזאת הסיבה.
15:25
למרות שהם אומרים שחלק מהאנשים הם בעלי צד ימין חזק במוח
15:27
וחלק בעלי צד שמאל חזק במוח
15:28
אני לא יודע כמה מזה נובע מכך.
15:31
אני לא יודע.
15:33
אבל יש לי נטייה חזקה לכיוון הסביבה
15:36
שבצורה כלשהיא משפיעה על הדברים האלו.
15:38
קשה לי לדמיין אדם שנולד עם יד שמאל חזקה.
15:42
קל לי להבין אם התנועה (של יד ימין) מרוסנת.
15:46
זאת הסיבה שאני נותן את הדוגמא על אדם עם שני ראשים.
15:48
ראש אחד הוא, בדרך-כלל, קצת יותר טוב מהשני בזיכרון אסוציאטיבי
15:52
וזה הראש שהופך לדומיננטי.
15:55
קראת את המקרה על הבחור עם הראש
15:57
שלחש לו דברים על הגיהינום?
16:00
הוא שנא את הראש הזה.
16:02
האם קראת את זה אי פעם?
16:02
בספר ‘אנומליות ותופעות מסקרנות ברפואה’? -כן.
16:04
יש חלק על אדם עם שני ראשים
16:06
והראש השני היא בלתי-שפוי, הוא אמר.
16:08
והוא היה יכול להיות, אם הוא היה משתלט עליו.
16:11
הראש השני היה הופך לבלתי-שפוי.
16:13
אני מכיר…
16:15
אני מכיר ילדים שהיו אינטלקטואלים גדולים כילדים
16:19
וכשהם התבגרו, שמו אותם במוסד
16:22
וכל האנשים היו ‘מתים’ אינטלקטואלית
16:25
והבחור הזה יכל לחיות רק על המשוב מעצמו
16:29
והוא הפך לפרנואידי.
16:32
אתה יודע…
16:33
אם היית אינטלקטואל והיו שמים אותך במוסד
16:35
אותך
16:35
עם בחורים כמו הבוס שלך, כולם שם היו כאלה
16:38
היית חי במדבר של חוכמה. אתה יודע למה אני מתכוון?
16:41
והיה לך קל יותר להיות לבד ולהתרחק מהאנשים האלה.
16:45
היית יכול לבקר את האחרים
16:46
אבל כל עוד אתה יכול לחיות איפה שאתה רוצה, אתה בסדר.
16:49
אז אתה חייב להתחיל
16:51
הייתי משתמש במילה הישנה, ‘לחשוב’
16:52
בצורה הזאת, כדי לעזור לך להבין טוב יותר.
16:56
וככל שאתה מבין יותר
16:57
כך אתה יכול להתרועע עם פחות אנשים
17:00
אלא אם כן אתה מלמד אותם
17:01
את דרך החשיבה הזאת
17:03
אז הם הופכים למועילים לך.
17:05
הם אומרים לך מה חדש ומה לא
17:08
והם מתפקדים כממריצים.
17:10
אז אנחנו צריכים הרבה ממריצים בעולם
17:12
שבו אתה מספק דיור
17:14
אוכל, ביגוד לאנשים, וטיפול בריאותי
17:16
אז אתה צריך ממריצים כדי להניע אותם להמשיך לפעול
17:19
אחרת הם קופאים ברמה מסוימת.
17:22
אז כשמישהו לא מגיב בצורה הולמת
17:26
אני פשוט אומר שהם לא יכולים, בזמן הזה.
17:31
זאת הסיבה שקשה לקחת הומוסקסואל
17:33
ולהגיד: “תפסיק להיות הומוסקסואל.”
17:35
בגלל שיש הרבה נתיבים שמקושרים לחברת גברים.
17:40
אתה יודע למה אני מתכוון?
17:40
אני לא אומר שזה לא נכון או רע…
17:42
זה מתבסס בזמן מסוים… -כן.
17:45
ויש אנשים שהם דו-מיניים
17:49
נטייה מינית חזקה באותה מידה לשני המינים.
17:52
ואתה יודע מה הוא נקרופיל? -כן.
17:55
אדם שמקיים יחסי מין עם מתים.
17:56
הם נוטים להשיג עבודה בבית קברות.
17:59
זה קל יותר, אתה מבין?
18:02
הם יכולים להפשיט את האדם ולשחק בו
18:05
כי אין להם שום התנגדות.
18:07
אז נקרופיל הוא אדם שנחשף
18:11
להיבטים אחרים של יחסי-מין.
18:13
יש הרבה אנשים שמאוננים על תמונות במגזין
18:16
וזה אדם מת (במגזין), אתה יודע למה אני מתכוון? -כן.
18:20
אז זה תלוי
18:21
בכמות המחסור שהאדם היה נתון לו.
18:24
אני נוטה יותר לחשוב עליהם
18:27
כאנשים מקופחים.
18:28
מקופחים מהיבטים מגוונים של יחסי-מין או משהו אחר.
18:33
ואם אתה מבין את זה
18:34
אתה יכול, במידה גדולה…
18:36
אתה לא יכול להסביר, אם אתה נקרופיל
18:38
לשופט, למה קיימת יחסי-מין עם המתים.
18:41
השופט אומר: “אתה מטורף! אתה צריך להתאשפז!”
18:44
השופט לא יכול לתפוס את זה
18:46
אבל האדם יכול להיות שפוי בתחומים אחרים.
18:48
האם אתה יכול להבין את זה?
18:50
אז יש הרבה אנשים במוסדות לבריאות הנפש
18:53
שאין להם שום בעיה במוח
18:54
רק הדרך בה נתנו לו כלים וטיפחו אותו.
18:58
אם אתה יכול להבין את מה שאני אומר…
19:00
אז בזמן אימונים צבאיים
19:02
החטאתי את המטרה ביותר ממטר
19:04
כי לא רציתי להישלח מעבר לים.
19:06
הבחורים האחרים ניסו לפגוע במטרה
19:08
הם נשלחו שבוע לאחר-מכן, אתה יודע למה אני מתכוון?
19:13
ואתה חייב לעשות את מה שאתה חייב לעשות.
19:15
כשאתה עם הבוס שלך, אתה לא יכול להתנהג
19:17
כמו שהיית רוצה, ואתה גם לא יכול לחלוק איתו ערכים.
19:20
אבל להאמין שאתה יכול יעשה לך כאב ראש.
19:24
כשהרכות שלך יתחילו לפעום, הספיק לך.
19:27
אתה יודע מה הם ‘טיקים’?
19:28
כשבחור עושה…
19:31
“תפסיק את זה!”, אנשים אומרים לו
19:32
כאילו שהוא יכול להפסיק את זה כאן ועכשיו.
19:35
אתה יודע… אנשים לא יכולים להפסיק את הדברים האלה.
19:37
עכשיו, כמו ‘טיקים’, יש לך
19:40
מערכות ערכים שמסיקות מסקנה כזאת או אחרת
19:44
שהיא שגויה
19:45
אבל אין שום דרך להגיד לך
19:46
שהערכים שלך שגויים.
19:48
ואם הם אומרים לך את זה
19:49
אתה אומר: “אני טוב בדיוק כמוך בכל יום!”
19:51
אתה יודע… אתה מגיב עם הדבר הלא נכון
19:54
בגלל שאתה חי בחברה שמחזקת ערכים דפוקים.
19:58
זה דבר שקשה מאוד להבין.
19:59
איך החברה יכולה להיות דפוקה?
20:01
זה קל יותר אם אתה דפוק… אתה מבין את זה?
20:04
אז אני לא יכול להרצות לפני קבוצה של מדענים
20:07
אני יכול לעשות את זה
20:08
אבל אני לא חושב שהם ישתנו
20:10
בגלל שגם מדענים מתקבעים על מערכת כלשהי.
20:13
אז אל תתאכזב ממדענים מסוימים
20:16
הם דפוקים באופן נוקשה כמו אנשים אחרים.
20:18
נראה לי, שאם היה בסיס מדעי אמיתי
20:22
הם היו רב-תחומיים
20:24
כתוצאה מארגון אמיתי של מדע
20:27
למרות שהם נוכחים בהרצאות על היבטים שונים של מדע
20:31
אבל הם לא לגמרי מבינים את זה
20:33
וגם לא המרצה.
20:35
המרצה, רוב המרצים, הם סובייקטיבים.
20:37
אתה יודע מה זה אומר?
20:38
‘איך לזכות בחברים ולהשפיע על אנשים’?, אתה יודע…
20:41
זה סוג סובייקטיבי של הרצאות.
20:43
אבל, כדי ליישם את השיטה המדעית בכל החשיבה שלך
20:46
זה יהיה אדם מכניסטי, שזה לא מה שנותנים לאנשים היום.
20:49
זה כמעט בלתי אפשרי
20:50
ואנשים ידחו אותך
20:52
הם יהיו חייבים.
20:54
‘ג’ורג’ קרייל’ ניסה להיות מכניסטי, וכך גם ‘לואב’.
20:57
אני מוצא שיותר מדי ספרים הם ארוכים מדי, הם לא…
21:01
אני חושב ש’הטוב ביותר שכסף לא יכול לקנות’
21:04
מגיע לנקודה מיד
21:05
אתה לא צריך לחכות כדי להגיע אליה.
21:07
הוא מתחיל עם ‘מה זה?’
21:11
ויש מספר שגיאות כתיב בספר, אבל זה…
21:14
שילמנו לאנשים לתקן אותן אבל נראה שהם לא עשו את זה.
21:18
הפיסוק של מי שלמד אנגלית הופך לנכון;
21:22
סימן שאלה, נקודה, פסיק, כל זה
21:25
זה מבנה של מילים, אתה יודע?
21:27
לפעמים אתה מאבד את המשמעות אם אתה לא יודע את המקום של הסימנים האלה.
21:30
מאחר ועזבתי את בית הספר בגיל מוקדם
21:33
יש הרבה שלא למדתי
21:35
אבל אני לא מודאג מזה.
21:37
יש אנשים שיכולים לעשות את זה בצורה טובה מאוד
21:38
תן להם לעשות את זה.
21:40
אני לא מרגיש שאני לוקה בחסר
21:42
אני מרגיש שלמדתי הרבה דברים
21:43
למרות שהפסדתי הרבה…
21:45
אני לא זוכר מה ‘פטריק הנרי’ אמר וזה לא מזיז לי.
21:48
אתה יודע למה אני מתכוון?
21:49
מאחר ואני חושב על נשיאים כבלתי כשירים לעשות את עבודתם
21:54
אין לי יותר כבוד לנשיא.
21:56
אתה מבין את זה?
21:58
לאנשים לא מגיע כבוד אוטומאטית.
22:02
אני משתמש במילים ישנות – ‘כבוד’
22:04
מה לעזאזל המשמעות של זה?
22:06
אתה נושא את עיניך אליו?
22:07
אם אתה יודע יותר מהם על החיים שלהם
22:09
אתה לא יכול לשאת את עיניך אליהם
22:11
אתה יכול להגיד: “יש להם כלים שהייתי רוצה לרכוש”.
22:14
אתה יכול לעשות את זה.
22:16
דבר טוב מאוד לעשות הוא לפשל לעיתים
22:18
אז אנשים נורמליים אומרים: “אה אה! פישלת שם!”
22:21
זה גורם להם להרגיש טוב יותר
22:23
אם אתה מפשל לפעמים
22:24
לא יותר מידי מושלם.
22:26
אל תהיה מושלם כל הזמן
22:28
או שתגיד “אני לא בטוח”.
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s